Halvveis for flere markeder i satsingen
Satsingene i nye markeder strekker seg over maksimalt fire år. Deretter går prosjektene inn i Sjømatrådets naturlige portefølje, eller avsluttes om potensialet for videre investering ikke er til stedet. De største markedene innenfor satsingen var over halvveis i 2024, og Sjømatrådets markedsgrupper startet jobben med å se mot helt nye markeder.
For laks ble det i 2024 besluttet å se på nærmarkeder i sentral og Øst-Europa. Norge inngikk frihandelsavtale med India, og vi opplevde økt interesse for verdens mest folkerike land fra norske aktører.
USA og Vietnam var også over midtveis i sin skalldyrsatsing. Etter å ha gjennomført en potensialanalyse på europeiske markeder, ble det besluttet å jobbe mot Spania som et nytt marked for skalldyr, og da spesielt snøkrabbe fra Norge.
For villfanget torsk gjorde de lave kvotene at en satsing på nye markeder ikke var hensiktsmessig. For oppdrettstorsken ble jobben i Japan videreført, og «Snow cod from Norway» ble valgt til offisielt navn for torsk til sushi i Japan, og lansert under JISTE i august.
Norge har i mange år eksportert store mengder pelagisk fisk til bearbeiding i Vietnam. Vi ser nå en tendens til økt konsum også blant Vietnams over 100 millioner befolkning, og vi startet derfor kartlegging av Vietnam som konsummarked for norsk sild og makrell i 2024.