Nye markeder

- Hvor fremtidens sjømatkonsumenter bor

Satsinger i nye markeder

I 2024 gjennomførte Sjømatrådet aktiviteter i 11 land, med et samlet budsjett på over 30 millioner kroner. Midtøsten og Vietnam (laks og skalldyr) var også i 2024 største satsingsmarkeder. Thailand, Taiwan og Egypt (pelagisk), USA og Finland (skalldyr), Japan (hvitfisk), samt Mosambik og Angola (konvensjonell) var også markeder med aktiviteter i perioden.    

Halvveis for flere markeder i satsingen 

Satsingene i nye markeder strekker seg over maksimalt fire år. Deretter går prosjektene inn i Sjømatrådets naturlige portefølje, eller avsluttes om potensialet for videre investering ikke er til stedet. De største markedene innenfor satsingen var over halvveis i 2024, og Sjømatrådets markedsgrupper startet jobben med å se mot helt nye markeder.  

For laks ble det i 2024 besluttet å se på nærmarkeder i sentral og Øst-Europa. Norge inngikk frihandelsavtale med India, og vi opplevde økt interesse for verdens mest folkerike land fra norske aktører.  

USA og Vietnam var også over midtveis i sin skalldyrsatsing. Etter å ha gjennomført en potensialanalyse på europeiske markeder, ble det besluttet å jobbe mot Spania som et nytt marked for skalldyr, og da spesielt snøkrabbe fra Norge.  

For villfanget torsk gjorde de lave kvotene at en satsing på nye markeder ikke var hensiktsmessig.  For oppdrettstorsken ble jobben i Japan videreført, og «Snow cod from Norway» ble valgt til offisielt navn for torsk til sushi i Japan, og lansert under JISTE i august. 
 
Norge har i mange år eksportert store mengder pelagisk fisk til bearbeiding i Vietnam. Vi ser nå en tendens til økt konsum også blant Vietnams over 100 millioner befolkning, og vi startet derfor kartlegging av Vietnam som konsummarked for norsk sild og makrell i 2024. 

Sjømatutsending til Vest og Sentral-Afrika Johnny Håberg besøker marked i Kinshasa.Foto: NSC

Høyt aktivitetsnivå 

Innenfor Nye markeder ble det gjennomført kampanjer digitalt og i butikk i fem markeder. 3 messer med norsk deltakelse ble gjennomført, med Gulfood Dubai som den største med over 20 norske selskaper på Sjømatrådets felles stand.

Norske eksportører besøkte Gulfwest
Norske eksportører besøkte Gulfwest.

Det ble iverksatt markedsstudier på Romania og India på laks, samt test av navn for oppdrettstorsk i Japan, hvor nevnte «Snow cod from Norway» gikk av med seieren.   

I Angola ble det gjennomført et PR-event for å få oppmerksomhet omkring klippfisk av sei, som et godt alternativ til klippfisk av torsk, mens det i Mosambik ble gjennomført markedsbesøk og møter med flere importører for å snakke om klippfisk av sei. 

I USA gjennomførte vi et større PR-arrangement i New York, hvor ulike   krabbearter var i fokus, i tillegg til en tydelig tilstedeværelse i sosiale medier for skalldyrene. Det ble også arrangert en visningstur til Norge for amerikanske kokker og influensere. 

Smaksprøver av norsk ørret deles ut på Carrefour i DubaiFoto: NSC

Tang og tare

Denne næringa kom inn i 2023, og i 2024 var første året vi gjennomførte aktiviteter med dem. De var med på skalldyrevent i Tyskland, hvor formålet var å treffe kokker og journalister fra high-end segmentet. To aktører fra skalldyrnæringa deltok her. De fikk dele ut vareprøver, samt at kokkene benyttet tare i matlagingen