Virksomhetsstrategi og prioriterte områder
Norges sjømatråd har en overordnet strategi som gir retningen og rammen for virksomheten. I tillegg har vi, i tett samarbeid med sjømatnæringen, utviklet ni artsstrategier som danner grunnlaget for
hvordan vi skal skape verdi for den enkelte bransje.
Vår visjon er «Sammen vinner vi verden for norsk sjømat». Begrepet sammen viser til viktigheten av samhandling – det sier noe om hvordan Sjømatrådet skal jobbe. Vi jobber sammen med våre kollegaer, sjømatnæringen, forvaltningen, myndighetene og andre det er naturlig å samarbeide med for å nå vår visjon. Det er kun sammen vi kan øke etterspørselen av, og kunnskapen om, norsk sjømat i inn -og utland, i nye og etablerte markeder.
Sjømatrådet har ingen egne sjømatprodukter å selge. Vi jobber på vegne av andre, det være seg sjømatnasjonen Norge, sjømatnæringen eller enkeltbransjer i sjømatbransjen. Vi skaper dermed verdier ved å bidra til at flere mennesker ønsker å kjøpe norsk sjømat, og at flere ønsker å kjøpe det oftere. Vi forteller historien om norsk sjømat slik at kunnskapen om den norske sjømaten, næringen og forvaltningen øker – som igjen gir gode grunner til å velge norsk sjømat.
I Sjømatrådet er vi opptatt av å stadig videreutvikle hvordan vi skal måle og rapportere effekten og resultatet av arbeidet vi gjør.
Justert selskapsstrategi
En justert selskapsstrategi har gitt et tydelig kundefokus og en god plattform å bygge videre på. I 2024 ferdigstilte vi arbeidet med nye artsstrategier. Disse ble utarbeidet med et 5-årsperspektiv gjennom svært god involvering fra markedsgruppene. Dette vil bidra til å spisse Sjømatrådets prioriteringer og gi et enda tydeligere kundefokus inn mot sjømatnæringen.
Sjømatrådet anser det som viktig å kontinuerlig arbeide med å evaluere, justere og optimalisere de metoder som blitt benyttet for å vurdere effektene av Sjømatrådets arbeid.
Sjømatrådets «Tracker», en forenklet forbrukerundersøkelse som følger posisjonen/styrken til de viktigste sjømatartene, har blitt gjennomført i to runder i 2024 (vår og vinter). «Trackeren» gjør det mulig å følge utviklingen i markedene over flere punktmålinger i et år. Denne undersøkelsen gjennomføres i 15-20 land årlig, og er dermed en av verdens største forbrukerundersøkelser i sjømatkategorien. I 2024 ble den gjennomført i 18 land og 28 500 respondenter. Videre har vi gjennomført en "Deep Dive" som går mer i dybden på forskjellige drivere og barrierer for sjømatkonsum. Undersøkelsen gjennomføres 1 gang i året og i 2024 var dette i 16 land og 23 000 respondenter.
Effektmålinger
Sjømatrådets tracker (19 marked; n=28500), effekttesting av kampanjer (9 markeder). Målingene viste at kampanjene leverte godt, spesielt samarbeid med influenser i Thailand og materiell med Haaland var meget positive.
Rapporter, undersøkelser og analyser
I 2024 skrev vi en trendrapport (for 2025) som ble lansert på UK Seafood Summit. Fjorårets rapport var ved slutten av året lastet ned over 1000 ganger. Det var også levert forskjellige markeds- og forbrukeranalyser.
Tall fra tracker viser at, f.eks, kjennskap til logo fortsetter å utvikle seg positivt (fom 2021) - noe som indikerer at man lykkes med markedsføringsarbeidet.