Markedsarbeidet i Norge

Hvordan vi jobber med å få flere til å velge fisk og skalldyr i hjemlandet

Selv om 95 prosent av den norske sjømaten eksporteres, er Norge fortsatt et viktig marked for sjømatnæringen og Sjømatrådet. Her hjemme jobber vi imidlertid litt annerledes.

Istedenfor å sette søkelys på det norske opphavet til sjømaten ute i verden, er vår jobb i Norge å få flest mulig til å velge fisk og skalldyr oftere både til middag og på brødskiven. Hvis vi lykkes med det, vil det være et viktig bidrag til den norske folkehelsen, for sjømat er både godt og proppfull av sunne næringsstoffer.  

Økt helsefokus gir økt sjømatkonsum 

Det er interessant å se hvordan sjømatkonsumet og økt helsefokus går i samme sykluser i løpet av året. Felles for både ferske reker, torsk, fiskekaker og makrell i tomat er at folk er mer i modus til å velge sjømat i begynnelsen av året. Når ribben og marsipanen i januar skal byttes ut med mer helsebringende varer, øker salget kraftig. 


"Team Tysnes" ved Iselin Nilsen (15), Benjamin Bakken (14) og Sjur Pettersen Opdal (15) fra Tysnes ungdomsskole vant konkurransen "Godfisk-klassen" med retten ferske vårruller med reker, brokkolisalat og ponzu under Bergen Matfestival i september 2024. Mentor var kokk Morten Klever.

Det er fortsatt en del barrierer mot å spise sjømat, og mange synes det er vanskelig å tilberede et skikkelig godt fiskemåltid. I kampen om å nå forbrukerne er Godfisk vår merkevare og avsender av all kommunikasjon. På vår nettside godfisk.no er det med mange fristende og enkle oppskrifter på fisk- og skalldyrretter. Målet er å vise hvor kjapt, enkelt og godt det er å velge fisk til middag med råvarer som er tilgjengelig i de fleste butikker.    

Vår viktigste målgruppe 

Familier med hjemmeboende barn er vår viktigste målgruppe. Det er ikke tilfeldig. Foreldre ønsker gjerne å gi barna sine en best mulig start i livet med et sunt kosthold. Da lønner det seg å etablere gode vaner tidlig. Sekundærmålgruppen er førstegangsetablererne som har et lavt sjømatkonsum. 

Det store spørsmålet er dog: Hvordan skal vi nå frem med budskapet i et stadig mer fragmentert medielandskap?   

Samarbeid med influensere 

Stadig flere blir negative til reklame og annonser, så derfor er det effektivt å bruke «lånte stemmer» med høy troverdighet i markedsarbeidet . I formidlingen av hvor supergodt, raskt og enkelt det er å velge sjømat til middag, har vi inngått samarbeid med ulike influensere. 

En av verdens største fotballstjerner, Erling Braut Haaland er nå vår ambassadør og hjelper oss å nå de unge som er vanskelig å treffe gjennom tradisjonelle mediakanaler.  I reklamefilmer vist på sosiale medier og TV har han sammen med herre- og kvinnelandslaget i fotball bidratt til å øke trafikken til godfisk.no og inspirere folk til å velge fisk og skalldyr oftere.

Profiler med høy matfaglig kompetanse og stor følgerskare har også hjulpet godfisk.no med å sette økt fokus på sjømaten. Matinfluensere som Emilie Nereng og Fru Timian har laget fristende sjømatretter som har trukket mye trafikk til godfisk.no.

Godfisk.no er en av de største matsidene på nett med en hjulpen kjennskap som økte til 55 % i 2024. 

Haaland samarbeider med Sjømatrådet og Godfisk