'
Markedsføring
Vårt internasjonale markedsføringsarbeid i 2024
Målet med Sjømatrådets markedsføring er å bidra til å øke verdien av norsk sjømat gjennom økt kunnskap og etterspørsel, slik at norsk sjømat blir foretrukket verden over. Historien vi forteller om norsk sjømat avhenger av vår posisjon i markedene og dermed hva som skal til for å oppnå ønsket verdiøkning, gjennom rett balanse mellom differensierende opphavsmarkedsføring og kategoribyggende kommunikasjon for å inspirere til økt konsum av norsk sjømat.
Vi jobber i stadig større grad helhetlig i et 360 graders perspektiv, der alle kommunikasjonskanaler skal spille på lag for å fortelle den gode historien om den norske sjømaten. Dette inkluderer tradisjonell massekommunikasjon i alle kjøpte flater, sosiale medier, eide flater som våre egne websider og PR-aktiviteter og events.
Vi har en global merkevare i Seafood from Norway (SfN), markedsfører mange ulike arter og har markedsinvesteringer over store deler av verden.
Dette stiller store krav til vår opphavsmarkedsføring, med en enhetlig avsenderidentitet og merkevareplattform, men samtidig fleksibilitet for å tilpasse kommunikasjonen til utfordringene, oppgaven og posisjonen norsk sjømat har i hvert enkelt marked. Samtidig skal vi lykkes med rett balanse i kommunikasjonen mellom det norske opphavet, produktene (artene) og matinspirasjon.
Videreutvikling av merkevaren
Vi utvikler markedsføringsmateriell til bruk i alle kanaler, enten det er betalte kanaler eller egne kanaler som nettsider og sosiale medier. Det er både overordnet opphavsmarkedsføring for norsk sjømat generelt og artsspesifikt materiell. Det meste av markedsføringsarbeidet dreier seg om å øke den mentale tilgjengeligheten hos forbrukerne slik at norsk sjømat er langt fremme i bevisstheten når middagsvalg skal tas. Men for å oppnå endring i adferd, må forbrukeren også kunne ta et bevisst valg om norsk sjømat i kjøpsøyeblikket. Derfor er arbeidet med å øke opphavsmerking på produkter også svært viktig, og noe som har fått økt fokus i Sjømatrådet. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å få Seafood from Norway godt synlig i butikk på norske sjømatprodukter.
Globalt markedsføringskonsept
I 2024 har vi fortsatt arbeidet med å videreutvikle det globale konseptet fra 2017 for merkevaren Seafood from Norway, med oppdatert markedsføringsmateriell for å sikre at vi har en rikholdig og fleksibel verktøykasse for alle arter med markedsinvesteringer. Arbeidet er basert på forbrukerinnsikt og markedskunnskap, og målet er at materiellet skal ha lang levetid ved at man har mulighet for justeringer og tilpasninger fremover.
Materiell til næringen er viktig for veldig mange sjømatselskaper, både store og små. Som følge av stadig økt etterspørsel har vi økt tilgangen på bilder og filmer som næringen kan ta i bruk etter eget behov.
Erling Haaland
I 2024 inngikk vi avtale med Erling Haaland som norsk sjømatambassadør. Han er svært kjent i store deler av verden, og de aller fleste knytter ham til Norge.
Samarbeidet har allerede vist seg å gi stor verdi i markedene og gir samtidig stolthet for norsk sjømatnæring. Ved å benytte Haaland i vår kommunikasjon får vi økt oppmerksomhet om budskapet vårt og sjømaten, samtidig som tilknytningen til Norge styrkes. Dette bekreftes av svært gode kampanjetester gjennomført av Ipsos. Vi har utviklet en reklamefilm med Haaland og klippfisk og tørrfisk, samt en merkevarefilm for Seafood from Norway og sjømatnasjonen Norge, som er mye brukt på konferanser og i møter med næringen og verdikjeden.
Haaland-materiell er benyttet i kampanjer i mange markeder over hele verden, og er en sentral helfigur i butikk i bl.a. Brasil, Portugal og Korea.
Datadrevet markedsføring
Digitalt datadrevet markedshus er vårt langsiktige mål. Vi har kontinuerlig en aktiv rolle som medierådgivere og støtte for utekontorene i deres dialog med mediebyråer.
Ettersom digital markedsføring utgjør en stadig større andel av Sjømatrådets budsjetter er det essensielt å ha rett kompetanse og kapasitet. Vårt digitale marketingteam er godt i gang med å videreutvikle vår arbeidsmetodikk for å bli både innsikts- og datadrevet. En del av det påstartede arbeidet er oppdaterte retningslinjer og rammeverk for digital markedsføring, inkludert sosiale medier, og videreutvikling av systemer for digital marketinganalyse, for å bli enda bedre medierådgivere for utekontorene.
Effektive systemer
Effektiv planlegging og utførelse av vårt operative markedsarbeid er avgjørende for Sjømatrådets suksess i markedene.
Sjømatrådet har et eget mediebibliotek (Mediapool) for lagring og deling av bilder, film og annet materiell, og et eget prosessverktøy (Jobs) for tilpasning av materiell fra globale masterversjoner til lokaltilpassede uttak.
Fokus i 2024 har vært å implementere rutiner for god og effektiv lagring i Mediapool, økt og korrekt bruk av Jobs, samt oppfølging av både interne og eksterne brukergrupper. Inkludert i dette ligger arbeidet med Brand Portal, som er nettsiden som er den interne inngangen til de ulike modulene i Sjømatrådets system, og der verktøykasser for alle arter er tilgjengelig.
I 2024 har vi hatt fokus på oppfølging av utekontorene og deres lokale PR- og mediebyråer for økt bruk av våre interne systemer, noe som tilrettelegger for god og effektiv tilpasning av markedsmateriellet verden over.