Målet til markedsinnsikt- og adgangsavdelingen er å levere relevant og oppdatert innsikt som oppleves som verdiskapende beslutningsstøtte, og som gir norske sjømatbedrifter et konkurransefortrinn.
Markedsinnsikt
Prosjektet Framsikt
Prosjektet igangsatt i 2022, og har som mål å tilgjengeliggjøre innsikt på en brukervennlig måte. Prosjektet hadde sine viktigste leveranser i 2023, mens noen delprosjekter ble fullført i 2024:
- Nye nettsider for tollkvoteoversikt til EU. Dette ble gjort manuelt før, nå hentes tollkvotene og oppdateres automatisk via API
- Landsider. Samlesider for informasjon om Sjømatrådets prioriterte markeder.
- Mindre justeringer på nye nettsider etter tilbakemeldinger fra brukere.
I løpet av 2025 utfases prosjektet og går over i vanlig drift.
Digitale tjenester
Sjømatrådet tilbyr flere innsiktsrelaterte produkter og tjenester digitalt via Sjømatrådets hjemmesider. Blant annet ulike typer statistikk, tollkvoter, nedlasting av innsiktsrapporter m.m. Under følger noen hovedpunkter om bruken av disse:
- Nettsidene for innsikt hadde 37 000 besøkende i 2024
- Nettsidene for markedsadgang hadde 10 000 besøkende i 2024
- Den mest besøkte siden for innsikt var nettsiden for åpen statistikk for ukentlig eksport av norsk sjømat
- Den mest besøkte siden for adgang er oversikten over tollkvoter
- Interaktive rapporter for statistikk ble brukt av 200 bedrifter, med totalt 480 brukere. I snitt ble 78 interaktive rapporter åpnet per måned i 2024. Disse rapportene gir bedriftene mulighet for å filtrere, studere og laste ned statistikk.
- Det ble gjort over 1 million spørringer mot API i 2024, med over 7GB av data lastet ned. Totalt ble API brukt av 12 selskap.
Effektmålinger
I 2024 har innsiktsavdelingen hatt fokus på å fortsette implementeringen av de ulike effektmålingene til Sjømatrådet.
- Implementeringen av ulike effektmålingene i Sjømatrådet.
- Sjømatrådets «Tracker» (18 markeder), effekttesting av reklamekampanjer (6 markeder).
- Målingene viser at kampanjene er effektive, spesielt der vi har benyttet kjente influensere/personligheter.
Rapporter, undersøkelser og analyser
I 2024 har det blitt gjennomført og lansert en rekke rapporter, undersøkelser og analyser, inkludert:
- «Deepdive-rapporter» for 15 markeder, Top Seafood Trends 2025, Fiskemarked med fokus på USA, strategiske analyser og diverse undersøkelser.
- Markedsrapporter for ulike sjømatarter og -markeder.
Presentasjoner
Avdelingen leverer et betydelig antall eksterne og interne foredrag og innsiktspresentasjoner, i forskjellige fora, i løpet av året.
Kunstig intelligens
Avdelingen startet i 2023 med å identifisere og teste ut områder for relevant bruk av kunstig intelligens. Arbeidet fortsatte inn i 2024 og ble godt innarbeidet til hjelp ved rapportskriving og oppsummeringer.
Markedsadgang
En sentral oppgave for Sjømatrådet er å veilede eksportørene om gjeldende handelsvilkår til våre viktigste sjømatmarked. Fagområdet er bredt, og krever kontinuerlig innsats fra norske myndigheter for å sikre en forutsigbar handel.
Sjømatrådets samarbeid med norske myndigheter, særskilt Nærings- og fiskeridepartementet, Mattilsynet, Tolletaten og Utenriksdepartementet, er derfor særdeles viktig. Sjømatrådet gjennomfører jevnlige møter med myndighetene for å ivareta næringens interesser. Våre sjømatutsendinger overvåker regulatoriske endringer i deres respektive markeder, samtidig som dedikert personell ved hovedkontoret sørger for å involvere og informere næringen om aktuelle saker innenfor markedsadgang.
Leveransene omfatter blant annet datagrunnlag ved frihandelsforhandlinger, rådgivning ved klassifisering av sjømat, bistå ved bilaterale møter på myndighetsnivå hjemme og ute, samt informere om regelverksendringer i våre importmarkeder.
Handelskonsekvenser som følge av politikken til Trump-administrasjonen er gitt særskilt oppmerksomhet siden november 2024.
Sjømatrådet har koblet seg opp mot API-løsningen til EU Custom Tariff. Portalen ble åpnet i februar 2024, og gir nå eksportørene daglig oppdatering av gjenstående volum på tilgjengelige tollkvoter til EU.
Andre leveranser markedsadgang:
- Videreutvikling av faste møtepunkter og samarbeid mellom Sjømatrådet, Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) og Mattilsynet, med og uten næringsorganisasjonene.
- Analyser og ad-hoc leveranser til NFD, Mattilsynet og næringen knyttet til blant annet Kina, Thailand, Indonesia, Brasil, EU og Saudi Arabia.
- Avdelingen har gjennom 2024 bistått Mattilsynet med besøk fra Indonesia, Brasil, Vietnam, Filippinene, Thailand, inspeksjoner fra Sør-Korea, godkjenning av nye arter til Kina, og listeføring til diverse markeder.
- Analyser og innspill til pågående prosesser i Verdens Tollorganisasjon (WCO) knyttet til klassifisering av kosttilskudd.
- Analyser og innspill til NFD tilknyttet forhandlinger med Thailand.
- Overvåkning av WTO-notifikasjoner i samarbeid med NFD og Mattilsynet. Arbeidet fortsetter i 2025.
- Organisering, deltakelse og foredrag i forbindelse med egne og eksterne seminarer og konferanser.
Evalueringsmetoder
For å sikre positive langsiktige endringer i kjennskap og preferanse, må Sjømatrådets aktiviteter være effektive. En generell føring er at Sjømatrådet i så stor grad som mulig vil isolere effektene av de aktivitetene som gjennomføres.
Det innebærer blant annet at effektmålinger bør knyttes så tett opp mot aktivitetene som mulig. Det betyr blant annet at:
- Sjømatrådets reklamekampanjer skal score på eller over benchmark sammenlignet mot tilsvarende/lignende kampanjer.
- Vi gjennomfører en rekke kampanjer hvor Ipsos står som hovedleverandør av testene. Dette sikrer at vi på tvers av markeder benytter samme metodikk, som effektiviserer og forbedrer leveranser av resultater og rapportering.
- Testpakken Ipsos opererer med er modulbasert, som gir stor fleksibilitet i valg av tester og informasjonen. Informasjonen fra disse testene brukes både til å evaluere effektene av kampanjene i forskjellige markedene, og til å forbedre fremtidige kampanjer.
- Våre kampanjer varierer i størrelsesorden og investeringsnivå. Derfor har vi forskjellige testnivåer.
Våre kampanjer varierer i størrelsesorden og investeringsnivå. Derfor har vi forhåndsdefinert 5 testnivåer.
- Automated: Brukes for å innhente enkel innsikt om kampanjen har hatt effekt. Grunnleggende modell, kun postwave.
- Basic (kjernemodulen): benyttes alltid for å finne ut om kampanjen fanget oppmerksomheten, var budskapet effektivt, bygde budskapet oppunder merkevaren og viktigere drivere. Restriksjoner på kampanjeelementer.
- Nivå 1 Samme som Basic, men ingen restriksjoner på kampanjeelementer.
- Nivå 2 Samme som Nivå 1, men kan legge moduler som enten måler hvorvidt de forskjellige kampanjeelementene virket slik at de evt kan justeres til neste kampanje, eller fortjent media (e.g., influencer samarbeid etc).
- Nivå 3 Samme som Nivå 2, men inneholder i tillegg ‘touchpoint’ analyse.
I 2024 ble det gjennomført 9 slike tester fordelt på 6 ulike markeder. I tillegg gjennomførte Sjømatrådet noen reklametester i forkant av kampanjer for å vurdere om det kreative ville hjelpe oss å nå målene.
Brukerundersøkelser på anbud
I 2024 konkurranseutsatte Sjømatrådet leveranse av våre brukerundersøkelser (SCI, deep dive, brukerundersøkelsen) og kampanjetester, da daværende avtale med Ipsos gikk ut. Etter en omfattende prosess mottok vi tilbud fra Ipsos og Kantar, hvor Ipsos ble tildelt videre kontrakt.
Brukerundersøkelsen 2024
For at arbeidet vårt skal være mest mulig treffsikkert og verdiskapende, er vi avhengige av innsikt i hvordan våre tjenester og vårt arbeid oppleves. Den nå årlige brukerundersøkelsen gir oss svar på hvor godt næringen kjenner til arbeidet vårt, hvor relevant eller viktig det oppleves og i hvilken grad det møter behovene til den norske sjømatnæringen.
I denne undersøkelsen valgt vi å måle Sjømatrådet på to områder:
- Arbeidet vi gjør
- Våre produkter og tjenester
Videre ble disse to områdene målt på følgende tre parameter:
- Kjennskap
- Viktighet
- Tilfredshet
Våre viktigste funn:
- 84 % av respondentene svarer at arbeidet Sjømatrådet gjør er viktig eller svært viktig. Dette er på samme nivå som sist undersøkelse.
- Som ved sist undersøkelse, har de fleste av respondentene høyest kjennskap til statistikk- og analysearbeidet samt markedsførings og PR i utlandet.
- For denne undersøkelsen var det 38 % flere fra helintegrerte selskap som svarte på undersøkelsen.

Hva betyr resultatene for oss?
Sjømatrådets arbeid vurderes som viktig. Hele 84 % av de som har deltatt i undersøkelsen svarer at arbeidet som gjøres er viktig eller svært viktig, som vist i figur 1. Dette er på samme nivå som i 2023, mens resultatene viser noen variasjoner mellom de forskjellige bransjene, stillingene og selskapene. Gjennomgående viser resultatene imidlertid at flest ser på arbeidet som svært viktig.
Når det gjelder tilfredshet med arbeidet vi gjør er det statistikk- og analysearbeid tilknyttet norsk sjømat som flest er fornøyde med (78 %), mens vi ser en svak negativ trend på noen av områdene og spesielt når det gjelder arbeidet med økt sjømatkonsum i Norge.
Andre områder vi ikke scorer like bra på som tidligere, er markedsføring og PR i utlandet, arbeidet i Norden og rådgivning om markedsinnsikt og markedsadgang.
Basert på tilbakemeldingene har Sjømatrådet iverksatt flere tiltak, blant annet økt satsing på webinarer og en mer systematisk dialog med aktører i den norske sjømatnæringen. Internt gjennomfører vi nå prosesser som skal sikre at tjenestene våre er både relevante og verdifulle for næringen.