Kommunikasjon

Målet er å forsvare og styrke omdømmet til norsk sjømat gjennom reaktivt og proaktivt PR-arbeid ute i markedene, både mot målgrupper i verdikjeden og mot forbrukere.

I løpet av 2024 har PR-arbeidet fortsatt med vekt på formidling av bærekraftig sjømat. Som en del av løsningen på noen av verdens største klima- og matsikkerhets­utfordringer, samt at Norge som sjømatnasjon tar en lederrolle i dette arbeidet som produsent, forvalter og forkjemper for bærekraftig forbruk.

I stor grad handler vårt internasjonale PR-arbeid om å fortelle de gode historiene om norsk sjømat og sjømatnasjonen Norge, gjennom fortjente, delte og egne kanaler, samt å støtte team i markedene med formidling av de norske historiene på en god og omforent måte.

Beredskap

Beredskapsarbeidet er tett knyttet til det proaktive, og i alle markeder vi er representert har vi effektive systemer for overvåkning og varsling av negative mediesaker og ulmende omdømmeutfordringer. Godt samarbeid mellom lokale og sentrale team gjør at vi raskt og effektivt kan svare ut journalister og andre i både næring og verdikjeden når saker oppstår, og bidra med fakta og kunnskap.

Kun et fåtall beredskapssaker ute i markedene er rapportert inn og håndtert i året som gikk. Verdt å nevne er svenske påstander om at norsk lakse- og fôrnæring tømmer Østersjøen for sild, tyske FoodWatch sin underskriftskampanje mot norsk laks, "Pink bomb"-rapport og konferanse i Frankrike mot norsk laks.

Virksomhetskommunikasjon i Norge og mediedekning

Vi skal:

  • Øke selskapets synlighet i mediebildet og sikre at vi kommuniserer våre resultater, aktiviteter, planer, kunnskap og innsikt godt og tydelig til våre prioriterte målgrupper, inkludert «hjemover»-kommunikasjon fra markedene.
  • Øke kunnskapen om sjømat i Norge og bidra til å øke etterspørselen etter sjømat i Norge.
  • Posisjonere og bygge stolthet for sjømatnasjonen Norge, basert på den sterke posisjonen norsk sjømat har globalt, betydning for Norge og merkevaren i markedsarbeidet.


Vi bruker en miks av virkemidler og kanaler for å nå disse målene, som synlighet på arenaer og gjennom våre nettverk, media, nyhetsbrev, sosiale medier og våre nettsider. Avdelingen bruker også mye av sin kapasitet til å støtte opp organisasjonen med strategisk og operativ rådgivning.

Nøkkeltall kommunikasjon egne kanaler

PR-score er et mål på kvalitet i medieomtalen, og vises på en skala som går fra ÷ 10 til + 10. Score for hvert medieoppslag beregnes ut fra tendensen i oppslagene, leser-, lytter- og seertall.

Sjømatrådet hadde i 2024 en PR-score på 3,6, mot 3,8 i 2023. En PR-score på 3,6 er ansett for å være et sterkt resultat, ifølge medieovervåkings og -analysebyrået Retriever. 

Antall saker i norske medier endte på 1 744, ned fra 2 260 i 2023.

Omtale rundt utviklingen i sjømateksporten var også i 2024 det viktigste temaet.

51 prosent av omtalen anses for å være proaktiv, 13 prosent rekativ og 35 prosent er øvrig omtale.

Kanal

Antall

Pressemeldinger 21 (opp fra 11)
Nyheter og bloggposter på Seafood.no 105 (ned fra 110)
Nyhetsbrev (Norge) 20 nyhetsbrev til 7 000 mottakere
Nyhetsbrev (markeder) 85 nyhetsbrev til 30 000 mottaker
Facebook 268 innlegg sett av 1 830 088
(fra 377 innlegg sett av 1 072 380)
LinkedIn 231 innlegg, sett av 390 160)
(fra 276, sett av 341 270)
Instagram 806 poster, sett av 435 534
(opp fra 438 poster, sett av 251 999)
   


Vi har fortsatt stabil distribusjon av gode pressemeldinger. Publiseringstakten på seafood.no har vært god. Nyhetsbrevene fortsetter å være en nøkkelkanal og vi ser stadig vekst i antall mottakere enn året før. På sosiale medier har vi tatt ned antallet innlegg på Facebook og LinkedIn og fått økt synlighet på disse. Samtidig har vi økt antall poster på Instagram og fått økt synlighet. 

Konferanser

Sjømatrådets konferanser er en viktig del av vår virksomhetskommunikasjon, og har fungert svært godt som utstillingsvindu for det tjenestetilbudet, den kompetansen vi besitter og som en koblingsarena mellom ulike aktører i og rundt sjømatnæringen. Vi har høye ambisjoner for gjennomføringen av disse og ser særdeles gode tilbakemeldinger og høy deltakelse fra et bredt utvalg av målgrupper. 

Panelsamtale under Sjømatnasjonen Norge 2025
I 2024 arrangerte Sjømatrådet 44 konferanser, seminarer, messer og møter i inn- og utland.  12 av disse var i Norge og resten fant sted i våre viktigste sjømatmarkeder internasjonalt.

Vi har videreført våre to kommunikasjonsnettverk. Ett av de er med bransjeorganisasjonene i næringen under vignetten «Sjømat er viktig for Norge» med omtrent 10 organisasjoner som deltar. Det andre kommunikasjonsnettverket er primært for kommunikasjonsansvarlige i de største selskapene, alt i alt omtrent 40 deltakere. Med dette sikrer vi en god dialog med næringen i flere fora, og har kunnet utnytte oss av korte linjer for å diskutere små og store saker løpende, i tillegg til de faste møtepunktene med bred agenda.