Kina som vekstmarked

I 2024 markerte Kina seg som det største vekstmarkedet for norsk sjømat, med en vekst på 887 millioner til 9,43 milliarder kroner. Det kinesiske markedet har vært et fokusområde for Norges sjømatråd, og etterspørselen etter norsk sjømat har vokst raskt. Dette skyldes både en endring i forbruksvaner, økt tilgjengelighet gjennom nye distribusjonskanaler og en sterk foredlingsindustri.

Høydepunkter fra et rekordår

Eksportvolumet av norsk sjømat til Kina nådde rekordhøyder i 2024, drevet av både kvalitetsprodukter og strategiske markedsaktiviteter. Laks forble det mest etterspurte produktet, med eksport av 46.000 tonn laks til en verdi av 5,2 milliarder kroner. Dermed styrket Norge sin posisjon som en ledende leverandør til det kinesiske markedet. Torsk og makrell opplevde også en betydelig verdiøkning.

 

Hovedaktiviteter utført av Sjømatrådet i Kina

I løpet av året gjennomførte Norges sjømatråd flere strategiske tiltak som bidro til norsk sjømat sin posisjon i det kinesiske markedet:

Statsminister Støre serverte norsk sjømat for kinesisk media

  • Sjømatrådet lanserte flere kampanjer rettet mot kinesiske forbrukere, med fokus på opphav, kvalitet og bærekraft. Disse inkluderte digitalekampanjer på sosiale medier som Red Note og WeChat.
  • Partnerskap med ledende kinesiske kokker og restauranter bidro til å fremheve norsk sjømats popularitet.
  • Messer og utstillinger: Norges sjømatråd deltok på store industrimesser i Kina, som China Fisheries & Seafood Expo, World Seafood Shanghai og China International Import Expo, hvor norsk sjømat ble presentert for kinesiske importører og detaljhandel.
  • Sjømatrådet gjennomførte pressearrangement både i forbindelse med Statsministerens besøk til Kina i september og Fiskeri- og havministerens besøk i november.

Fiskeri- og havminister Sivertsen Næss og adm dir i Sjømatrådet Chramer på mediearrangement i Kina november 2024

 

Betydningen for fremtiden

Kinas rolle som det største vekstmarkedet for norsk sjømat i 2024 setter en standard for fremtidige muligheter. Med et sterkt fotfeste i det kinesiske markedet og Norges evne til å tilpasse seg lokale behov, er det ventet at denne positive utviklingen vil fortsette. Forbrukernes økende interesse for norsk sjømat viser potensialet for ytterligere vekst i de kommende årene.

Sigmund Bjørgo holdt innlegg på World Seafood i Shanghai 2024