Markedsføring

'

Vårt internasjonale markedsføringsarbeid i 2023

Målet med Sjømatrådets markedsføring er å bidra til å øke verdien av norsk sjømat gjennom endring i adferd, ved at norsk sjømat skal velges oftere og/eller av flere.

Vi jobber for økt kjennskap, kunnskap og preferanse, samt ved å inspirere til økt konsum av norsk sjømat, gjennom både differensierende og kategoribyggende kommunikasjon, avhengig av vår posisjon i markedene og dermed hva som skal til for å oppnå ønsket verdiøkning. 

Foto: NSC

Vi har en global merkevare i Seafood from Norway (SfN), markedsfører mange ulike arter og har markedsinvesteringer over store deler av verden.

Dette stiller store krav til vår opphavsmarkedsføring, med en enhetlig avsenderidentitet og merkevareplattform, men samtidig fleksibilitet for å tilpasse kommunikasjonen til utfordringene, oppgaven og posisjonen norsk sjømat har i hvert enkelt marked. Samtidig skal vi lykkes med rett balanse i kommunikasjonen mellom det norske opphavet, produktene (artene) og matinspirasjon.  

Videreutvikling av merkevaren

Vi utvikler markedsføringsmateriell til bruk i alle kanaler, enten det er betalte kanaler eller egne kanaler som nettsider og sosiale medier. Det er både overordnet opphavsmarkedsføring for norsk sjømat generelt og artsspesifikt materiell. Det meste av markedsføringsarbeidet dreier seg om å øke den mentale tilgjengeligheten hos forbrukerne slik at norsk sjømat er langt fremme i bevisstheten når middagsvalg skal tas. Men for å oppnå endring i adferd, må forbrukeren også kunne ta et bevisst valg om norsk sjømat i kjøpsøyeblikket. Derfor er arbeidet med å øke opphavsmerking på produkter også svært viktig, og noe som har fått økt fokus i Sjømatrådet. Vi har fortsatt en lang vei å gå for å få Seafood from Norway godt synlig i butikk på norske sjømatprodukter.  
  

Globalt markedsføringskonsept

I 2024 har vi fortsatt arbeidet med å videreutvikle det globale konseptet fra 2017 for merkevaren Seafood from Norway, med oppdatert markedsføringsmateriell for å sikre at vi har en rikholdig og fleksibel verktøykasse for alle arter med markedsinvesteringer. Arbeidet er basert på forbrukerinnsikt og markedskunnskap, og målet er at materiellet skal ha lang levetid ved at man har mulighet for justeringer og tilpasninger fremover. 

Materiell til næringen er viktig for veldig mange sjømatselskaper, både store og små. Som følge av stadig økt etterspørsel har vi økt tilgangen på bilder og filmer som næringen kan ta i bruk etter eget behov. 

Erling Haaland

I 2024 inngikk vi avtale med Erling Haaland som norsk sjømatambassadør. Han er svært kjent i store deler av verden, og de aller fleste knytter ham til Norge.

Samarbeidet har allerede vist seg å gi stor verdi i markedene og gir samtidig stolthet for norsk sjømatnæring. Ved å benytte Haaland i vår kommunikasjon får vi økt oppmerksomhet om budskapet vårt og sjømaten, samtidig som tilknytningen til Norge styrkes. Dette bekreftes av svært gode kampanjetester gjennomført av Ipsos. Vi har utviklet en reklamefilm med Haaland og klippfisk og tørrfisk, samt en merkevarefilm for Seafood from Norway og sjømatnasjonen Norge, som er mye brukt på konferanser og i møter med næringen og verdikjeden.

Haaland-materiell er benyttet i kampanjer i mange markeder over hele verden, og er en sentral helfigur i butikk i bl.a. Brasil, Portugal og Korea. 

Eksempel på opphavsmarkedsføring

Datadrevet markedsføring

Digitalt datadrevet markedshus er vårt langsiktige mål. Vi har kontinuerlig en aktiv rolle som medierådgivere og støtte for utekontorene i deres dialog med mediebyråer.

Ettersom digital markedsføring utgjør en stadig større andel av Sjømatrådets budsjetter er det essensielt å ha rett kompetanse og kapasitet. Vårt digitale marketingteam er godt i gang med å videreutvikle vår arbeidsmetodikk for å bli både innsikts- og datadrevet. En del av det påstartede arbeidet er oppdaterte retningslinjer og rammeverk for digital markedsføring, inkludert sosiale medier, og videreutvikling av systemer for digital marketinganalyse, for å bli enda bedre medierådgivere for utekontorene.

Bærekraft

Fokus på bærekraft har blitt en hygienefaktor for ethvert selskap, og for Sjømatrådet er det av stor betydning å arbeide med bærekraftstiltak og -kommunikasjon innen tre områder; (1) en bærekraftig sjømatnæring i Norge, (2) bærekraft som en del av SfNs merkevareplattform, og (3) Sjømatrådet som en bærekraftig organisasjon.

De to sistnevnte områdene har Marketingavdelingen jobbet spesifikt med i 2023:

  1. Bærekraft er en av våre tre pilarer i merkevareplattformen, sammen med natur og mennesker, og dette er inkludert i alle artsposisjoneringer. Vi har utviklet B2B-annonser som omhandler ulike bærekraftstemaer, og utviklet en egen reklamefilm med bærekraft som tema spesifikt for torsk i Sverige. 

  2. Bærekraft har fått økt fokus internt i Sjømatrådet etter BDO´s rapport med selskapets fotavtrykk, og som følge av dette har arbeidet startet med å kartlegge vårt fotavtrykk av markedsarbeidet, herunder det digitale avtrykket. Vi har startet søket etter en samarbeids–partner med etablerte verktøy i form av karbonkalkulator, som kan bistå oss med å etablere nåsituasjonen, sette mål og iverksette tiltak for karbonreduksjon for markedsføring.

PR og sponsorater

Samarbeidsavtalen med Karsten Warholm har blitt godt utnyttet det siste året før avtalens utløp 31.12.2023. 

Markedsføring_eksempel_ita_laks.jpg

Effektive systemer

Effektiv planlegging og utførelse av vårt operative markedsarbeid er avgjørende for Sjømatrådets suksess i markedene.

Sjømatrådet har et eget mediebibliotek (Mediapool) for lagring og deling av bilder, film og annet materiell, og et eget prosessverktøy (Jobs) for tilpasning av materiell fra globale masterversjoner til lokaltilpassede uttak.

Fokus i 2024 har vært å implementere rutiner for god og effektiv lagring i Mediapool, økt og korrekt bruk av Jobs, samt oppfølging av både interne og eksterne brukergrupper. Inkludert i dette ligger arbeidet med Brand Portal, som er nettsiden som er den interne inngangen til de ulike modulene i Sjømatrådets system, og der verktøykasser for alle arter er tilgjengelig.

I 2024 har vi hatt fokus på oppfølging av utekontorene og deres lokale PR- og mediebyråer for økt bruk av våre interne systemer, noe som tilrettelegger for god og effektiv tilpasning av markedsmateriellet verden over. 

Bedriftsinitiativ

Bedriftsinitiativ er Sjømatrådets samfinansieringsordning for felles markedsføring med næringsaktører. Gjennom Bedriftsinitiativ kan Sjømatrådet samfinansiere opptil 50 prosent av markedsføringsaktiviteter i inn- og utland.

Gjennom tett dialog og oppfølging av næringen og deres samarbeidspartnere for å spre kunnskap om Bedriftsinitiativ, har vi sikret fortsatt høy utnyttelse av programmet. Alle artsbudsjettene oppnådde full utnyttelse, og totalt tilsagnsbeløp var på 35,5 MNOK, en økning på 16% fra 2022. 56 (+10) norske selskaper søkte om midler til aktiviteter i 29 (+7) markeder. Totalt antall prosjekter var 191, en økning på 50% fra 2022. Det største markedet var Norge, med 10,8 MNOK (30 % av totalbudsjettet). Brukerundersøkelsen viser at Bedriftsinitiativ er viktig for næringen og den oppnår stadig høyere tilfredshetsscore.