
Norge
Det norske sjømatmarkedet
Norge er blant landene i verden med høyest sjømatkonsum per person, med cirka 18 kg i 2024. Sjømatrådets team i Norge består av direktør for Norden, Trym Eidem Gundersen, manager Agnete Bell og markedsrådgiver Anne Marie Sjøholt. I Norge markedsføres sjømat under merkevaren Godfisk.
Til tross for et høyt sjømatkonsum i Norge er utviklingen negativ, og konsumet er 16 prosent lavere i 2024 enn for 10 år siden. Dette tilsvarer over 3 kg per person i året, eller 2 måltider á 150g sjømat i måneden.
Det er flere grunner til denne utviklingen, hvor prisøkning er en av de viktigste årsakene. Konsumprisindeksen viser en prisøkning på 63 prosent for sjømat mellom 2015 og 2024. Samtidig viser undersøkelser fra Sjømatrådet at 7 av 10 nordmenn ønsker å spise mer sjømat, og anser det som både sunt og godt.
Arter i det norske markedet
Sjømatrådet jobber med markedsføring av et bredt spekter av arter i det norske markedet, deriblant laks og ørret, torsk og sei, konvensjonelle produkter (tørrfisk og klippfisk), sild og makrell, samt skalldyr.
Nordmenns favorittprodukter i sjømatkategorien er blant annet fiskekaker, fryste skallreker, fiskegrateng og laksefilet.
«Handlelisten» for sjømat er nokså lik som for ti år siden, men med noen større endringer: Fersk laksefilet har falt flere plasser på listen på grunn av spesielt høy prisvekst. Fiskeburgeren er et produkt som treffer på flere punkter, og er produktet som har klatret flest plasser på listen de siste 10 årene.
Mens ferske naturelle produkter har lidd mest av prisøkning, har bearbeidede produkter hatt en mer stabil utvikling. De har i utgangspunktet et lavere prisnivå, og oppleves ofte som enkelt å tilberede og som familievennlig middagsmat.
Sjømatrådet jobber for å inspirere og motivere spesielt unge og barnefamilier til å spise mer sjømat. I dag er det de eldste (60+) som spiser mest sjømat i Norge.
Samtidig blir det også satt søkelys på kunnskapsbygging, etter en del negativt fokus på sjømatens omdømme. Les mer om våre planer for markedsføring av de ulike artene i våre markedsplaner.
Markedsplaner Norge
Konferanser og seminar
Webinarer

Webinarer
Her kan du se Norgesavdelingen i Sjømatrådet sitt første seminar om det norske markedet fra 11. juni 2025. Her dykker vi ned i den nyeste innsikten – slik at vi bedre kan forstå den norske forbrukeren og øke sjømatkonsumet på hjemmebane.
Konferanser og seminar

Konferanser og seminar
Norges sjømatråd inviterer til dialogmøte med rekenæringen dagen før Ombordfrystkonferansen i Ålesund.
Statistikk
- Dagligavaresalg av sjømat i NorgeStatistikk for dagligvaresalget av sjømat i Norge
- ForbrukerinnsiktResultater fra den siste forbrukerundersøkelsen i Norge
Siste rapporter og publikasjoner om det norske markedet
Markedsføring
- Vårt markedsarbeid i NorgeGodfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge.
- ForbrukernettsiderSjømatrådets nettsider for norske forbrukere
- MediebibliotekSjømatrådet utvikler hvert år markedsmateriell for relevante norske arter til bruk i en rekke markeder
- SamfinansieringBedriftsinitiativ er Sjømatrådets samfinansieringsordning for felles markedsføring av prosjekter initiert av eksportører og produsenter.
Kontakt oss
Stenersgata 2A
0184 Oslo
Direktør region Norden
Manager Norge
Markedsrådgiver team Norden


