Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Godfisk skal gi deg og din familie inspirasjon og kunnskap om sjømat og bidra til at det blir enklere å velge fisk og skalldyr oftere.

  • Godfisk skal bidra til positive holdninger og få familier flest til å øke antall sjømatmiddager fra ofte ett til minst to måltider i uken. 
  • Godfisk skal bidra til matglede og kunnskap om sjømat, sjømatretter og sjømatsesonger.
  • Hovedmålgruppen for Godfisk er familier med hjemmeboende barn. Sekundærmålgruppen er unge voksne som enda ikke har etablert seg.
  • Godfisk-logo og materiell kan benyttes av alle som ønsker å bidra til økt sjømatkonsum i Norge. Det være seg myndigheter, organisasjoner, produsenter, dagligvarekjeder, restauranter, kantiner, matkasser eller lignende som bidrar til at forbrukere oftere velger sjømat i hverdagen. 
  • Gjennom en komplett visuell verktøykasse for Godfisk ønsker Sjømatrådet å avmystifisere fisk, inspirere og spre matglede for å trekke Godfisk tettere til spisebordet hjemme. 
  • «3iuka» som ble lansert i 2018 i tråd med myndighetenes offisielle kostråd om å spise sjømat minimum to-tre ganger i uken vil bestå som et kampanjekonsept, kostrådssymbol og en påminnelse om å spise sjømat oftere.  

Gjennom en komplett visuell verktøykasse for Godfisk.no ønsker Sjømatrådet å inspirere, spre matglede og kunnskap for å trekke Godfisk.no tettere til spisebordet hjemme. 

  • Med kommunikasjonskonseptet «Godfisk.no – Snarveien til gode fiskeoppskrifter» ønsker vi å vise at fisk og sjømat er enkelt og godt, og lett å lykkes med. I kommunikasjonen tydeliggjør Sjømatrådet at alle kan lage god sjømat. Testing av konseptet viser at det er et lett forståelig budskap og en tydelig oppmuntring til folk om å spise mer sjømat og gir inspirasjon og senker terskelen for å lykkes med det fisk og sjømat. 
  • Bedriftsinitiativ er Sjømatrådets samfinansieringsordning for felles markedsføring av prosjekter initiert av produsenter. Det sentrale prinsippet er at Sjømatrådet kan samfinansiere prosjekter som oppfyller formålet om å bidra til å øke sjømatkonsumet og hvor kommunikasjonsflaten deles mellom produsent og Godfisk, gjennom profilering av Sjømatrådets konsumrettede tiltak.
  • Vi har utarbeidet en veileder for retningslinjer som inneholder et utvalg farger og generiske budskap i tråd med uttrykket til Godfisk. Vi har også retningslinjer for samfinansiering på bevegelige annonseflater. 
  • Vi oppfordrer idrettslag, mat- og musikkfestivaler, foreninger og andre ideelle organisasjoner som planlegger større eller mindre arrangement til å søke om råvarestøtte.

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med oss.