Sjømatrådet og Dagens Næringsliv ønsker velkommen til Sjømatkonferansen 2018 i Oslo.

Hvordan blir fremtiden for norsk sjømat?
Kan virkelig fisk bli den nye oljen? Skaper næringen egentlig så mange distriktsarbeidsplasser? Hva med grunnrenteskatt, rammebetingelser og markedsmuligheter i Trumps Amerika? Og ligger kanskje fremtiden for oppdrettsnæringen på land? 

Ordinær deltagerpris: 4.500,-
Bruker av Sjømatrådet innsikt: 1.500,-

Program:

08.15       Registrering, kaffe og te.

09.00      Velkommen og innledning ved konferansier.

09.05      Verden trenger mat, Norge ny verdiskaping og distriktsjobber.

Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO

09.25      Flere konsesjoner: Hva kan norsk havbruk lære av olje- og gassvirksomhetens tilgang til nytt areal?

Liv Monica Stubholt, partner Advokatfirmaet Selmer DA

09.45      Programtittel kommer

Torbjørn Røe Isaksen, næringsminister

10.05      Pause

10.25      Sjømatpotensialet i Trumps Amerika.

Egil Ove Sundheim, USA-direktør Norges sjømatråd

10.45      Debatt: Hva skal til for at sjømat bli den nye oljen?

Debattdeltagere: Geir Ove Ystmark, adm. dir. Sjømat Norge. Torgeir Knag Fylkesnes, første nestleder Næringskomiteen og representant for Sosialistisk Venstreparti. Tom-Christer Nilsen, medlem i Næringskomiteen og representant for partiet Høyre. Ruth Grung, medlem i Næringskomiteen og representant for Arbeiderpartiet. Renate Larsen, adm. dir Norges sjømatråd.

11.05      Fra gründertilværelsen til et selskap i stor drift. Hva har jeg lært om nyskaping?

Lars Berg-Hansen, daglig leder NorseAqua

11.25      Lunsj

12.15      Havbruksnæringen opp i skyen - en forutsetning for bærekraftig verdiskaping i næringen?

               Tonje Foss, regionsdirektør Nord, Atea

12.35      Innovasjon, muligheter og ufordringer i landbasert sjømatproduksjon. 

               Erik Heim, administrerende direktør Nordic Aquafarms AS

12.55      Nordlaks – med løsninger for fremtiden.

Merete Kristiansen, kommersiell direktør Nordlaks

13.15      Pause

13.30      Eksport av førsteklasses sjøfryst linefisk fra hav til marked året rundt.

Paul Harald Leinebø, daglig leder og eier Leinebris

13.50      Er produktutvikling og merkevarebygging løsningen for norsk sjømatnæring?

Sigvald Rist, administrerende direktør Insula as

14.10      Er lífið saltfiskur?

Kristjan Th. Davidsson, Managing Director at Icelandic Aquaculture Bussiness Association

14.30      Oppsummering og takk for i dag!