Midtøsten er en region i vekst for norsk sjømateksport. Johnny Håberg er landansvarlig for Midtøsten i Sjømatrådet, som har et særlig fokus på Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (UAE). Her markedsføres primært laks, men det satses også på torsk.
Begge markedene har et relativt lavt sjømatkonsum, men stort potensial for vekst. Overvekt er en utfordring i begge land, og sjømat passer godt inn i ønsket om et sunnere kosthold.
Markedene er betalingsvillige, og økende turisme gir ytterligere muligheter for norsk eksport. Laks er den største eksportvaren fra Norge til både Saudi-Arabia og UAE, med vekst i både verdi og volum de siste fem årene.
Norsk eksport av laks til Midtøsten
I 2024 eksporterte Norge laks til en verdi av 965 millioner kroner til UAE og 913 millioner kroner til Saudi-Arabia, tilsvarende rundt 10 000 tonn per marked.
I Saudi-Arabia har Norge en markedsandel på 99 prosent, med begrenset konkurranse fra andre nasjoner. Utfordringer knyttet til markedsadgang kan imidlertid true denne posisjonen.
Kjennskapen til Norge som lakseprodusent blant konsumentene ligger på 30 prosent, og målet er å øke denne andelen for å styrke posisjonen til norsk laks dersom konkurransen øker.
Røkt laks er et populært produktformat – over 60 prosent av konsumentene oppgir at de spiser det minst én gang i måneden. Med en ung befolkning og høy digital tilstedeværelse, vil Sjømatrådet satse på digital markedsføring mot utvalgte konsumentgrupper for å fremme det norske opphavet.
I UAE har Norge en markedsandel på 92 prosent, men denne varierer noe. I 2024 hadde Storbritannia en andel på 4 prosent. Den største andelen av laksen konsumeres hjemme (54 prosent), og røkt laks er utbredt – nesten 60 prosent oppgir at de spiser det minst én gang i måneden.
Med en befolkning bestående av nær 90 prosent immigranter, finnes det rom for målrettede aktiviteter mot ulike konsumentgrupper. Det er behov for økt kjennskap til norsk opprinnelse, og Sjømatrådet fortsetter arbeidet med opphavsmerking.
I tillegg til laks finnes det muligheter for eksport av fersk torsk til UAE. Fersk sjømat verdsettes høyt blant konsumentene, men på grunn av lavere torskekvoter vil fokuset være på oppdrettstorsk.
Torsk kan også være et alternativ til den lokale Hamouren, som er overfisket. For å lykkes med dette kreves det opplæring av dagligvarekjeder, og styrket opphavsmerking.
Markedsplaner for Midtøsten