Image alt text goes here

Norsk sjømateksport til Japan

Japan har lange og sterke mattradisjoner for sjømat, og er et viktig marked for norsk sjømateksport – spesielt artene laks og makrell. Her finner du informasjon om vårt arbeid i Japan, planene og aktivitetene våre for 2025, den siste eksportstatistikken og nyheter fra markedet.

Det japanske sjømatmarkedet

Det er nå 40 år siden arbeidet med å introdusere norsk laks som sushitopping i Japan startet. Etter mange års målrettet innsats har laks blitt en selvfølge på sushi både i Japan og globalt.

I Tokyo representeres Sjømatrådet av vår utsending Johan Kvalheim og markedsrådgiver Paul Y. Tsai. Her arbeider Sjømatrådet hovedsakelig med markedsføring av norsk laks, makrell og torsk.

Japanerne konsumerer i snitt 45 kg sjømat per person årlig, noe som plasserer landet blant de ti største sjømatnasjonene i verden. I 2024 importerte Japan sjømat til en verdi av 132 milliarder NOK, tilsvarende 1,9 millioner tonn.

Importen utgjør omtrent 40 prosent av det japanske sjømatmarkedet. Reker, laks og tunfisk er de viktigste artene for import, mens laks og makrell er de mest sentrale for norsk eksport til Japan.

Norsk lakseeksport til Japan

Den norske atlantiske laksen konkurrerer med andre laksearter i det japanske markedet. Atlantisk laks utgjør rundt 12 prosent av det totale laksemarkedet, som var på 52 tusen tonn i 2024.

Norge har en markedsandel på cirka 70 prosent, med Chile (20 prosent) og Australia (5 prosent) som største konkurrenter. For fersk laks er Norges andel enda høyere – rundt 84 prosent.

Markedet domineres av tinte produkter fra andre laksearter, mens norsk laks selges fersk og til et høyere prispunkt. I et fragmentert dagligvaremarked, som står for 90 prosent av laksesalget, er det avgjørende å differensiere det norske opphavet og bygge videre på den sterke kjennskapen til Norge.

Produktinnovasjon kan bidra til å nå nye konsumentgrupper. Et viktig fokus fremover er også markedsadgang, hvor norsk laks har dårligere vilkår enn konkurrentene.

Norsk makrelleksport til Japan

Japan er Norges klart viktigste makrellmarked, og norsk makrell har et sterkt kvalitetsrykte i den japanske verdikjeden. Det japanske makrellkonsumet var anslått til 260 tusen tonn i 2024, hvor Norge stod for rundt 50 prosent.

De største konkurrentene er Storbritannia, Irland og Island. Spesielt britisk eksport har økt som følge av bedre tollbetingelser og nye opprinnelsesregler, som gir flere produkter britisk merking. 

Over halvparten av norsk makrell prosesseres i tredjeland, primært Kina og Vietnam, før den når Japan. Til tross for høy markedsandel er kjennskapen til Norge som makrellnasjon lav (28 prosent).

Likevel er Norge, sammen med Japan, det eneste landet med en tydelig posisjon hos japanske konsumenter. Økt opphavsmerking i butikk vil være viktig for å styrke Norges synlighet og kommunisere kvalitetsfordelene – spesielt med tanke på prissensitiviteten i markedet. Lavere japansk fangst gir også Norge en mulighet til å befeste sin rolle som en stabil kvalitetsleverandør. 

Markedsplaner for Japan

Konferanser og seminar

Ingen innhold å vise. Noe innhold krever innlogging.

Statistikk

Utviklingen i eksport av sjømat til Japan

Siste rapporter og publikasjoner om det japanske markedet

Logg inn for å se innholdet

Markedsføring

Finn ut hvordan vi kan jobbe sammen i Japan

Markedsadgang

Siste nytt om markedsadgang

Ingen markedsadgangsnyheter å vise

list-ansatte

Eksportører av sjømat fra Norge må være registrert hos Norges sjømatråd

Nyregistrering av eksportører gjøres gjennom et skjema på våre nettsider. Beregnet saksbehandlingstid er ca. 1 uke fra mottak av registreringsskjema og innbetaling av årsavgift har funnet sted.

Kontakt oss

Norges sjømatråd sitt kontor i Japan er lokalisert i Tokyo. Johan Kvalheim er vår sjømatutsending i Japan.

Seafoodfromnorway.jp

5-12-2, Minami Azabu, Minato-ku
Tokyo 106-0047
JAPAN

+81 80 4812 8643