Fra 2026 trenger vi fem nye medlemmer til våre markedsgrupper. Har du forslag til kandidater, send oss dette innen 5. november.

Fra neste år trenger vi nye medlemmer til våre markedsgrupper. Denne gangen skal til sammen fem medlemmer erstattes:

  • Konvensjonell – 3 medlemmer
  • Skalldyr – 1 medlem
  • Laks og ørret – 1 medlem

Vi ønsker forslag til nye medlemmer av markedsgruppene innen 5. november.

Gruppespesifikke behov

For at sammensetningen av markedsgruppene skal være så komplementær som mulig, søkes det i noen tilfeller etter kandidater med spesifikke kvalifikasjoner. Denne gangen søkes det etter følgende:

  • Markedsgruppe skalldyr – her søkes det etter kandidater fra snøkrabbe- og/eller kongekrabbenæringen
  • Markedsgruppe konvensjonell – her søkes det etter kandidater fra klippfisk-, saltfisk- og tørrfisknæringen

Kvinner oppfordres til å søke

Sjømatrådet har krav om minst 40 prosent representasjon av hvert kjønn i sine markedsgrupper. Gitt hvilke medlemmer som går ut av gruppene så er det særlig ønskelig at det spilles inn kvinnelige kandidater til konvensjonellgruppen.  

Markedsgruppens rolle

Markedsgruppens rolle er å bidra til at arts-/bransjestrategier og prioriteringer i markedsarbeidet utformes i tråd med næringens behov og Sjømatrådets vedtatte overordnede strategi. 

Viktig forankringsarena

Markedsgruppene er en del av styringsstrukturen i Sjømatrådet, som ellers består av Sjømatrådets styre. Disse fungerer som rådgivende grupper, som skal gi innspill til arbeidet Norges sjømatråd utfører for bransjene. Dette sikrer både god forankring og informasjonsflyt mellom Sjømatrådet og næringen.
 

Velges for to år

Medlemmer velges for en periode på to år av gangen, med mulighet for forlengelse inntil fire perioder. Medlemmene velges som personlige representanter, og ikke som representant for sitt selskap. Den som velges må være ansatt i et selskap som er registrert som sjømateksportør i Sjømatrådets registrer.

Relevante kvalifikasjoner

Relevante kvalifikasjoner for medlemmer av markedsgruppene er blant annet:
•    Erfaring og nettverk i sjømatnæringen
•    Erfaring fra markedsarbeid
•    Erfaring med strategiarbeid