Danmark vant Bocuse d´Or Europe 2024 foran Sverige og Norge etter å ha briljert med norske kamskjell, tørrfisk og skrei.
Kokketeam fra 20 europeiske land var samlet i Trondheim for å konkurrere om seieren i Bocuse d´Or Europe 2024. I tillegg til de gjeveste pallplassene kjempet deltakerne om en billett til Bocuse d´Or-finalen som går av stabelen i Lyon januar neste år.
Den gjeve kokkekonkurransen foregikk 19. og 20. mars i Trondheim Spektrum.
Spennende skreitallerken
Markedssjef i Lerøy Sjømatgruppen, Elin Johnsen, forteller at de er veldig stolte over å ha fått levere skrei til konkurransen. Hun er glad for bronsen til Norges Håvard Werkland, og synes han imponerte med en spennende skreitallerken.
- Håvard er opptatt av å lage vakker, ekte og ærlig mat, der råvarenes egenskaper ivaretas hele veien ut til tallerken. Selve skreien med kamskjellteppet valgte de å trekke i et bad av montert smør, uten å forhåndssalte fisken for å maksimere saftigheten i kjøttet, forteller hun.
Sideretten med tørrfisk ble servert som en gryte med fiskeboller av ferskt skreikjøtt fra hale og magelapp.
- Slik viste de også hvordan man kan utnytte hele skreien.
Seieren gikk til Danmark. Der er Lerøy sterkt til stede med Lerøy Seafood Denmark, som leverer et bredt utvalg av sjømat til foodservicemarkedet.
- Vi håper at samarbeidet med Team Danmark kan bære frukter, sier Johnsen.
God reklame
Seashell har solgt håndplukkede kamskjell til topprestauranter siden 1997. Dette er tredje gang de har levert det vakre og smakfulle skjellet til Bocuse d´Or.
- Det er dette toppsegmentet som er vårt nedslagsfelt, så det er kjempeartig at råvarene våre blir brukt i en sånn konkurranse på hjemplassen vår i Trondheim. Samtidig er det en kvalitetsbekreftelse å bli valgt som råvareleverandør på dette nivået. Det er inspirerende for oss, sier daglig leder i Seashell Helge Myrseth.
Han er imponert over hvor kreativ alle deltakerne var med kamskjellet.
- Det har vært fantastisk å se på teknikkene som er brukt, og hvordan kokkene fremmer råvaren vi er så stolt over. Dette er det beste utstillingsvinduet vi kan ha.
Myseth tror dansk seier er en god reklamemulighet for Seashell.
- Danmark er og blir et veldig viktig marked for våre kamskjell. De har en rekke topprestauranter og har vært ledende innen gastronomi de siste 10 årene. At de nå har en vinner i Bocuse d´Or med norske kamskjell, er kjempestas. Vi er spente på hva slags effekt det kan få videre fremover.
Om bronsen til Norge sier Myrseth:
-Vi har jobbet med Håvard lenge. Han bruker våre råvarer ofte, og jeg vet at han er veldig fan av dem, så det er en god match.
Magisk tørrfisk
Halvors Tradisjonsfisk i Tromsø har levert tørrfisk til årets Bocuse d’Or. Selskapet har produsert gryteklar tørrfisk i over 20 år, og har siden oppstarten samarbeidet med Nic Haug AS på Ballstad om å lage den beste tørrfisken.
- Dette er et delikat, rent og ekte tørrfiskprodukt av fineste kvalitet. Tørrfisk passer godt inn i denne konkurransen fordi det er en veldig anvendelig råvare som går glimrende sammen med mange ulike smaker og ingredienser, sier Ingrid Hansen og Liv Hansen i Halvors Tradisjonsfisk.
Det betyr mye for dem å være med i Bocuse d´Or-sirkuset.
-Vi tror det vil føre til at det blir større interesse for tørrfisk når kokker fra 20 ulike land får prøvd produktet vårt. Vi er kjempestolt over måten tørrfisken ble presentert på i mesterskapet, sier Hansen-søstrene og legger til:
- Ikke minst retten som Håvard laget. Den så helt fantastisk ut. Han forstår råvaren og presenterer en nyskapende rett. Tilbakemeldingene har vært veldig positive, og Håvard har sagt at han synes tørrfisken var helt magisk.
Fantastisk for tørrfisken
Prosjektleder for Tørrfisk fra Lofoten, Anne Karine Statle, tror også at det betyr mye for råvaren hun elsker å få være med i dette selskapet.
-Det er fantastisk for tørrfisken å bli valgt ut til dette. Både fordi alle landene som er med får fokus på tørrfisk, men ikke minst oppmerksomheten den får her hjemme. I forbindelse med Bocuse d´Or har folk vært nysgjerrige. Det er mange som ikke er klar over den stolte norske historien tørrfisk har over tusen år tilbake i tid, sier Statle.
Videre sier hun at deltakerne var kreative med måten de brukte tørrfisken på i konkurransen.
-Det er artig å se mangfoldet som ble servert. Det håper jeg kan være med å inspirere flere til å bruke tørrfisk. Tørrfisk er jo tørket skrei, men det har en helt annen smak en fersk skrei, og kan dessuten brukes hele året, sier Statle.
Leverte råvarene til alle deltakerne
Lerøy hadde ansvaret for leveransen av råvarene til de 20 kokkene som konkurrerte. Et stort apparat var i sving for å få det til.
- Dette har vært en spennende oppgave for Lerøy. Vi har operasjoner i flere europeiske land fra før, så det har vært en kombinasjon av eget rutenett og eksterne samarbeidspartnere, forteller Elin Johnsen i Lerøy.