EU vedtok i 2023 forordning (EU) 2023/2842, som endrer Kontrollforordningen (EF) 1224/2009. Endringene trer i kraft 10. januar 2026 og har som mål å styrke sporbarheten i verdikjeden for fiskeri- og akvakulturprodukter (FAP). Regelverket innfører nye krav til lagring og digital overføring av lottinformasjon for FAP som faller inn under kapittel 3 i HS-nomenklaturen.
Behov for avklaringer
Ordlyden i forordningsendringene har skapt usikkerhet både internt i EU og blant leverandører til EU, særlig når det gjelder praktisk gjennomføring og omfang av kravene. Dette har ført til at berørte aktører har henvendt seg til EU-kommisjonen for presiseringer.
Som svar har kommisjonen sendt ut et informasjonsbrev som tydeliggjør hva som menes med «digital sporbarhet». Kommisjonen understreker at endringene bygger videre på eksisterende sporbarhetskrav (innført i 2011, (EU) No 931/2011), men innfører nå et tydeligere krav om digital lagring og digital tilgjengeliggjøring av sporbarhetsdata.
Som «operatør» (den som kjøper og videreselger varen i EU) skal man nå sørge for at minimumslisten over informasjon til partier som angitt i artikkel 58, punkt 5 i Kontrollforordningen blir (a) lagret, og (b) gjort tilgjengelig «på digitalt vis» for operatøren som omsetter FAP, samt ved forespørsel fra relevante myndigheter i den aktuelle medlemsstaten.
Artikkel 58 Tracebility
5. For lots of fishery or aquaculture products falling under Chapter 3 of the Combined Nomenclature, at least the following information shall be made available:
(a) the identification number of the lot;
(b) in the case of products which are not imported into the Union:
(i) for all fishery products included in the lot, the unique fishing trip identification number(s), or the unique fishing day identification number(s), or
(ii) for all aquaculture products included in the lot, the name and registration number of the producer or aquaculture production unit;
(c) in the case of imported products:
(i) for all fishery products included in the lot, the IMO number or, if not applicable, other unique vessel identifier of the catching vessel(s), if applicable, and the catch certificate(s)* number(s) submitted in accordance with Regulation (EC) No 1005/2008, where applicable, or
(ii) for all aquaculture products included in the lot, the name and, where available, the registration number of the aquaculture production unit;
(d) the FAO alpha-3 code of the species and the scientific name;
(e) the relevant geographical area(s) for fishery products caught at sea, or the catch or production area for fishery products caught in fresh water and for aquaculture products, as referred to in Article 38(1) of Regulation (EU) No 1379/2013;
(f) for fishery products, the category of fishing gear as laid down in the first column of Annex III to Regulation (EU) No 1379/2013;
(g) the date(s) of catches for fishery products or date(s) of harvest for aquaculture products;
(h) the quantities in kilograms expressed in net weight or, where appropriate, the number of individuals;
(i) where fishery products below the minimum conservation reference size are present in the lot, separate information on the quantities in kilograms expressed in net weight, or the number of individuals below the minimum conservation reference size;
(j) for fishery and aquaculture products subject to common marketing standards, the information required in order to comply with those standards.
*Akvakulturprodukter omfattes ikke av Catch Certificate-kravet, i henhold til Annex 1 i forordning (EF) 1005/2008.
Det er viktig å merke seg at kravene til sporbarhet allerede er dekket av norsk regelverk og EUs matregelverk. Endringene handler i hovedsak om digital tilgjengeliggjøring av informasjon som allerede er obligatorisk å lagre.
Hva innebærer de nye kravene for norske aktører?
- Alle partier av fiskeri- og akvakulturprodukter som faller inn under kapittel 3 i HS-nomenklaturen skal kunne spores digitalt gjennom hele verdikjeden, fra produsent frem til sluttforbruker.
- Minimumsinformasjon om hvert parti skal lagres og gjøres tilgjengelig digitalt for neste ledd i verdikjeden og for myndighetene ved forespørsel.
- Forpliktelsen er utformet teknologinøytralt, slik at aktører kan oppfylle kravet på flere måter som gjør digital overføring av data mulig – uten at det kreves utvikling eller bruk av spesifikke digitale systemer eller løsninger gjennom hele forsyningskjeden.
Bedrifter som håndterer FAP må derfor forberede seg på å overføre sporbarhetsdata digitalt til neste ledd i verdikjeden fra 10. januar 2026. Kravet kan oppfylles ved bruk av enkle digitale formater, som PDF- eller Excel-filer som kan deles via e-post, men også mer avanserte løsninger. Aktører som allerede benytter etablerte standarder og systemer for digital sporbarhet, slik som GS1, GDST eller strekkodebaserte metoder, kan fortsette å bruke disse.




