Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
juni, 2020
Disse skal representere norsk klippfisk i Portugal
Influenser Joana Barrios og kjøkkensjef Nuno Bergonse ble nylig utnevnt til ambassadører for norsk klippfisk i Portugal.

Angående Covid-19-funn på matmarked i Beijing
Torsdag 11. juni ble det påvist tilfeller av Covid-19 som knyttes til Beijings største ferskvaremarked. All mat og alle mennesker som har vært innom er nå gjenstand for tiltak, noe som også rammer norsk laks.

Historisk høy rekeeksport til Kina
Økt netthandel og hjemmekonsum er noe av forklaringene på de historiske eksporttallene for norske reker til Kina i mai.

Omdømmeløft for norsk laks i Frankrike
Den norske laksens gode navn og rykte i Frankrike fikk seg en knekk etter en TV-dokumentar i 2013. Flere år med målrettet markedsarbeid har nå bidratt til å snu trenden. Franskmennene har igjen tatt norsk laks inn i varmen.

Skalldyrkonferansen 2020
Vi har gleden av å ønske norsk skalldyrnæring velkommen til et skalldyrwebinar der vi deler vår markedsinnsikt og betraktninger om nåværende utviklinger, både her hjemme i Norge og internasjonalt.
Logg inn
for å se innhold
for å se innhold
Nytt verdifall for sjømateksporten
Sjømateksporten opplever et verdifall for andre måned på rad. I mai eksporterte Norge sjømat for 7,8 milliarder kroner. Det er en reduksjon på 764 millioner kroner, eller 9 prosent, sammenlignet med mai i fjor.

Her liker alle norsk klippfisk- men ingen vet hvor den kommer fra
Ingen i hele verden spiser mer norsk klippfisk av sei per person enn folk fra Jamaica. Likevel er det nesten ingen som vet at den er norsk. Det vil Sjømatrådets fiskeriutsending i Karibia gjøre noe med.

Årets møteplass for skalldyr går digitalt
Årets Skalldyrkonferanse 2020 var planlagt å arrangeres 10. juni i Oslo. På grunn av koronasituasjonen har vi valgt å gjennomføre det som et digitalt arrangement.

mai, 2020
3 i uka-konseptet er nå justert og koronatilpasset
Siden oppstarten av kommunikasjonskonseptet «3 i uka» i mars 2018 har Norges sjømatråd gjennomført flere reklamekampanjer rettet mot unge under 40 år. Det er også lansert et program for støtte til kultur- og idrettsarrangement. Resultatene fra reklamekampanjen som startet opp høsten 2018 viser at kampanjen har falt i smak og har hatt effekt.

Høy kvalitet på årets skrei

Høythengende designpris til Sjømatrådets internasjonale nettsider
Prisen plasserer Sjømatrådets nye, internasjonale nettsider på kartet sammen med noen av Europas beste nettsteder.

Koronasituasjonen: Klippfiskkampanje i Brasil ble digital
Som følge av koronarestriksjonene gikk årets påskekampanje for klippfisk i Brasil i all hovedsak i digitale kanaler.

Koronafrykt boostet nettsalget av norsk sjømat i Sør-Korea
Av frykt for koronasmitte kjøper stadig flere koreanere maten sin online. Det har boostet nettsalget av fersk norsk laks og makrell.

Sjømateksporten falt for første gang på 18 måneder
For første gang siden september 2018 opplever Norge et fall i eksporten av sjømat. I april ble det eksportert 183 000 tonn norsk sjømat til en verdi av 8,2 milliarder kroner. Det er en nedgang på 666 millioner kroner, eller 8 prosent, sammenlignet med april i fjor.

april, 2020
Laksekampanje i Japan ga knallresultater
Økt betalingsvilje, hyppigere kjøp og styrket posisjon for norsk laks. Det er noen av de positive resultatene av Sjømatrådets store laksesatsing i Japan i 2019.

3iuka falt i smak
Å få unge til å spise mer fisk er ingen enkel oppgave. Men Sjømatrådets 3iuka-kampanje har allikevel økt unges lyst til å spise mer fisk.

Vant pris for makrelltaco
Sjømatrådet vant nylig en gjev reklamepris for norsk sjømat i Japan.
Reklamen for makrelltaco var ett av bidragene som falt spesielt godt i smak hos juryen.

Økt etterspørsel etter fiskeprodukter med lang holdbarhet
Mange vil ha sunn mat som kan lagres lenge i romtemperatur som følge av koronautbruddet. Det gir relativt gode tider for eksporten av en del saltede og tørkede hvitfiskprodukter.

Verdivekst i sjømateksporten både i mars og første kvartal
Norge eksporterte 213 000 tonn sjømat for 9,6 milliarder kroner i mars. Det er en økning på 392 millioner kroner, eller 4 prosent, sammenlignet med mars i fjor. I første kvartal er det eksportert 664 000 tonn sjømat til en verdi av 28,6 milliarder kroner. Verdien har økt med 2,9 milliarder kroner, eller 11 prosent, mot samme periode i fjor.

How Norway is working to supply seafood during corona crisis
The Norwegian seafood industry continues its efforts to provide safe, sustainable and nutritious seafood during the ongoing Corona pandemic.
