Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
juli, 2021
juni, 2021
Østlendingene spiser mest fisk
På spørsmål om hvem som spiser fisk minst to ganger i uka eller oftere, er det faktisk nordlendinger som kommer dårligst ut i Norge. Østlendingene topper statistikken.

Kineserne kjøper mest sjømat på nett
Ingen i verden handler like mye sjømat over nett som kineserne. Det kan norsk sjømatnæring dra nytte av, mener Sjømatrådets utsending i Kina.

Klippfiskseminar for åpne digitale dører
Når Sjømatustending i Portugal Johnny Thomassen inviterer til årets klippfiskseminar velger han å se det positive med å måtte arrangere digitalt og ikke et fysisk arrangement.

Laksekampanjer ga valuta for pengene
Fjorårets storsatsing på laksekampanjer i Frankrike og Tyskland ble en suksess. Nå spiser både franskmenn og tyskere mer laks.

Veksten i sjømateksporten fortsetter
Norge eksporterte sjømat for 8,3 milliarder kroner i mai. Det er en økning på 484 millioner kroner, eller 6 prosent, sammenlignet med mai i fjor. Dermed fortsetter trenden fra april med vekst i sjømateksporten.

Matjessild: Ung, feit og struttende sunn
Mange tror de ikke er så glad i sild. Men matjessild kan gi skeptikere en aha-opplevelse. Lenger sør i Europa har de for lengst forstått det.

mai, 2021
Sjømatrådet signerer avtale med TRY Opt
Sjømatrådet har signert en avtale med TRY Opt for sosiale medier.

Norsk laks: Verdens mest populære fisk
Det er over 50 år siden de første anleggene for lakseoppdrett så dagens lys i Norge. Siden den gang har norsk laks blitt verdens mest populære fisk. Altså, ikke bare laks, men norsk laks.

Nedgangen i sjømatkonsumet har flatet ut
- Det er svært positivt at nedgangen vi tidligere har sett i sjømatkonsumet nå ser ut til å ha stoppet opp.

Imponerende sjømatretter i barn og unges kokkekonkurranse
Kokkesprell, grunnskolens egen kokkekonkurranse med sjømat som hovedingrediens, ble en suksess der lakserull og rød lapskaus gikk av med seieren.

Hva blir viktig for at folk skal velge sjømat?
Sjømatrådets dagsaktuelle trendrapport har svaret på hva folk krever og forventer av sjømatnæringen – samt hva som skal til for at folk legger sjømat på tallerkenen.

Veksten i sjømateksporten fortsetter til tross for et utfordrende marked
Norge eksporterte sjømat for 8,6 milliarder kroner i april. Det er en økning på 338 millioner kroner, eller 4 prosent, sammenlignet med april i fjor. Dermed fortsetter den positive utviklingen fra forrige måned.

april, 2021
Sjømatrådet endrer markedsstrategien i Norge
Til tross for ulike kampanjer spiser nordmenn mindre sjømat i dag enn i 2013. Nå tar Sjømatrådet nye grep for å snu den negative utviklingen.

Sjømatrådet vender tilbake til Mindshare
For fire år siden forlot Sjømatrådet mediebyrået Mindshare etter mange års samarbeid. Nå har partene signert en ny kontrakt for det norske markedet.

Rapporten «Fiskemarked» digitalisert
Sjømatrådet tilbyr næringen en fersk digitalrapport som tar for seg viktige, norske hvitfiskmarkeder.

Skreien tar Europa med storm
I Spania omtales den som den «ville og atletiske torsken som kommer hjem hvert år», i Tyskland som «gullet fra Lofoten» og i Frankrike som en «premium sesongvare». Det er ingen tvil om at skreien har fanget medias interesse i Europa også i år.

Pangstart for norske skalldyr i Kina
Første kvartal viser en spennende vekst for norsk skalldyr til Kina. – Vi eksporterer mer, samtidig som at kinesiske restauranter tar inn nye norske arter.

Her kan lakseveksten ta av
Asbjørn Warvik Rørtveit er Sjømatrådets utsending i Sørøst-Asia. Fra sitt hovedkontor i Bangkok jobber han for å øke verdien av norsk sjømat i regionen som har godt over en halv milliard innbyggere. Regionen er et av de viktigste vekstmarkedene for norsk sjømat i årene som kommer, mener Rørtveit.

Makrellen løftes frem i Sørøst-Asia
For første gang skal norsk makrell markedsføres både i Thailand og Taiwan. Høyt makrellkonsum og gode eksporttall skal bli enda bedre de kommende årene.

