Velkommen til Norway-UK Seafood Summit 2026!
I år samles det sentrale aktører fra hele sjømatverdikjeden for å drøfte hvordan sjømathandelen mellom Norge og Storbritannia er i endring. Programmet består av faglige innlegg, paneldiskusjoner og gode muligheter for nettverksbygging. Deltakerne får blant annet innsikt i utviklingen i markedet, bærekraftsarbeidet i næringen og nye muligheter for samarbeid, samtidig som vi løfter blikket mot framtiden. I år setter vi søkelys på alt fra hvitfisk og laks til kaldtvannsreker og torskeoppdrett.
Seminaret består av tre deler, og vi legger også til rette for mingling og gode samtaler underveis.
Konferansier:
Martin Skaug, Kommunikasjonsdirektør, Norges sjømatråd
11.00 – 12.00
Registrering og lunsj
DEL 1 | Velkommen og markedsutsikter 12.00–13.45
Ramme for seminaret: handel, trender og strategiske innsikter
- Utviklingen i hvitfiskmarkedet: handelstrender og markedssignaler
Eivind Brækkan, sjømatanalytiker, Norges sjømatråd - Kaldtvannsreker: preferanser i det britiske markedet og vekstmuligheter
Rebecca McGuire, William Murray - Forankret eller i drift? Britisk sjømat i et forbrukerlandskap i endring
Joe Shaw Roberts, Business Unit Director, Worldpanel by Numerator - Kampen om proteinet: hvordan posisjonere sjømat i et konkurranseutsatt marked
Alexander Andersen, Associate, McKinsey - Status for britisk sjømatnæring: UK Seafood Federation
Simon Dwyer, CEO, UK Seafood Federation
DEL 2 | Bærekraft og innovasjon 14.15–15.00
En bærekraftig framtid: fiskerier, havbruk og blå mat
- Kunnskapsbasert forvaltning: bestandsutvikling for torsk, hyse og sei
Forsker, Havforskningsinstituttet - Innovasjon i havbruk: blå mat for en robust framtid
Catarina Martins, Chief Sustainability and Technology Officer, MOWI - Oppdrettstorsk: nye muligheter i et voksende marked
Christian Riber, CEO, Norcod - Betyr bærekraft noe for britiske forbrukere?
Mike Warner, CEO, A Passion for Seafood
DEL 3 | Dypdykk i verdikjeden 15.30–16.45
Fra hav til servering: perspektiver fra bransjen
- Sjømat på menyen: innsikt fra ledende kokker
Chef Michel Roux og Chef Rosie Welch – moderert av Claire Bosi - Fish & Chips: et britisk ikon i endring
Galton Blackiston, kjøkkensjef og eier, No. 1 Cromer - Til leverandørene: samarbeid med fish & chips-sektoren
Johan Oksholen, Sales Manager, Nor Seafoods AS - Detaljhandelens virkelighet: hvordan møte forbrukernes behov i butikk
David Parker, Head of Aquaculture and Fisheries, Sainsbury'`s Plc - Veien videre for mat (til sjøs)
Jack Bobo, Executive Director, Rothman Family Institute for Food Studies, UCLA
16.45–18.00
Mingling og nettverksbygging
