Det franske markedet har et betydelig vekstpotensial for norsk sei. Nå satser Norges sjømatråd for å gjøre seien til Norges neste eksportvinner til Frankrike. «Nå handler det om å levere», uttaler Charles Aas fra Norges Råfisklag.
Seien får sin tid i rampelyset
Endringer i kvotene for torsk, skrei og andre hvitfiskarter åpner døren for seien. Til høsten lanserer Norges sjømatråd en omfattende kampanje i Frankrike – et marked der seien allerede har en sterk posisjon.
Seien er den tredje mest spiste fisken i Frankrike, etter laks og torsk. Den har lange tradisjoner i det franske kjøkkenet, særlig som fredagsmiddag i tråd med katolsk matkultur. Med sin milde smak, høye kvalitet og konkurransedyktige pris, er seien godt posisjonert for videre vekst.
Artikkelforfatterne Sigrid Louise Philippard og Charles A. Aas

Foto: Sverre Leander Sundset og Norges Råfisklag
Prisvekst gir nye muligheter
Matprisene i Frankrike har økt med 21 % siden før inflasjonen i 2021. Fersk fisk er blant kategoriene med høyest prisvekst, med en økning på 4,9 % det siste året.
«Smak, kvalitet og gunstig pris er avgjørende for franske forbrukere. Seien scorer høyt på alle disse punktene. Vi ser store muligheter for norsk sei i Frankrike», sier Sigrid Philippart, Sjømatrådets utsending i Frankrike.
Kampanje med bredt nedslagsfelt
Kampanjen starter i midten av september og varer ut oktober. Den vil rette seg mot både forbrukere, dagligvarehandel og restaurantbransjen. Målet er å løfte frem norsk sei som et bærekraftig, prisgunstig og smakfullt alternativ – og sikre den en større plass på franske middagstallerkener.

«Frankrike er allerede vårt største marked for fersk sei. I 2024 eksporterte Norge 30 000 tonn rundvekt, hvorav 10 000 tonn ble konsumert i Frankrike», forteller Philippart.
«Likevel spiser den gjennomsnittlige franskmann bare 0,7 kg sei i året, mot nesten 3 kg torsk. Det tallet kan vi øke om vi treffer blink med en felles satsing nå, og leverer på franskmennenes kvalitetskrav», mener sjømatutsendingen.
«Med solide kvoter har seien en klar fordel i en tid hvor tilgangen på torsk og annen hvitfisk er mer begrenset. Det gir norsk fiskerinæring en gyllen mulighet – men den må gripes nå», sier Charles Aas i Norges Råfisklag.

Suksess krever samarbeid
For å lykkes med kampanjen, understreker Aas viktigheten av samarbeid i hele verdikjeden:
«Det er avgjørende at næringen sikrer både tilstrekkelig volum og høy kvalitet gjennom hele sesongen. Markedet er der, etterspørselen er til stede – nå handler det om å levere.»
Et løft for norsk sjømateksport
Sjømatrådet mener satsingen på sei ikke bare vil styrke produktet, men også bidra til å styrke norsk sjømateksport i en tid preget av omstilling og endringer i ressursgrunnlaget.
«Sammen med bransjen, og franske dagligvarekjeder, skal vi nå snakke mer om norsk sei til franske kunder – og få dem til å ønske å spise mer av denne fantastiske fisken fra nord», avslutter Sigrid Philippart.
Artikkelen er tidligere publisert i Kyst og Fjord.