Det franske markedet har et betydelig vekstpotensial for norsk sei. Nå satser Norges sjømatråd for å gjøre seien til Norges neste eksportvinner til Frankrike. «Nå handler det om å levere», uttaler Charles Aas fra Norges Råfisklag.

Seien får sin tid i rampelyset

Endringer i kvotene for torsk, skrei og andre hvitfiskarter åpner døren for seien. Til høsten lanserer Norges sjømatråd en omfattende kampanje i Frankrike – et marked der seien allerede har en sterk posisjon.

Seien er den tredje mest spiste fisken i Frankrike, etter laks og torsk. Den har lange tradisjoner i det franske kjøkkenet, særlig som fredagsmiddag i tråd med katolsk matkultur. Med sin milde smak, høye kvalitet og konkurransedyktige pris, er seien godt posisjonert for videre vekst. 

Artikkelforfatterne Sigrid Louise Philippard og Charles A. Aas

Bilde av artikkelforfatterne Sigrid Louse Philippard og Charles A. Aas

Foto: Sverre Leander Sundset og Norges Råfisklag

Prisvekst gir nye muligheter

Matprisene i Frankrike har økt med 21 % siden før inflasjonen i 2021. Fersk fisk er blant kategoriene med høyest prisvekst, med en økning på 4,9 % det siste året.

«Smak, kvalitet og gunstig pris er avgjørende for franske forbrukere. Seien scorer høyt på alle disse punktene. Vi ser store muligheter for norsk sei i Frankrike», sier Sigrid Philippart, Sjømatrådets utsending i Frankrike.

Kampanje med bredt nedslagsfelt

Kampanjen starter i midten av september og varer ut oktober. Den vil rette seg mot både forbrukere, dagligvarehandel og restaurantbransjen. Målet er å løfte frem norsk sei som et bærekraftig, prisgunstig og smakfullt alternativ – og sikre den en større plass på franske middagstallerkener.

Fersk fisk i parisisk fiskedisk
Fersk sei og annen fisk i parisisk fiskedisk

 

«Frankrike er allerede vårt største marked for fersk sei. I 2024 eksporterte Norge 30 000 tonn rundvekt, hvorav 10 000 tonn ble konsumert i Frankrike», forteller Philippart.
«Likevel spiser den gjennomsnittlige franskmann bare 0,7 kg sei i året, mot nesten 3 kg torsk. Det tallet kan vi øke om vi treffer blink med en felles satsing nå, og leverer på franskmennenes kvalitetskrav», mener sjømatutsendingen.

«Med solide kvoter har seien en klar fordel i en tid hvor tilgangen på torsk og annen hvitfisk er mer begrenset. Det gir norsk fiskerinæring en gyllen mulighet – men den må gripes nå», sier Charles Aas i Norges Råfisklag.

Fiskedisk med sei i Paris
Sei i forbrukerpakninger til franske forbrukere

Suksess krever samarbeid

For å lykkes med kampanjen, understreker Aas viktigheten av samarbeid i hele verdikjeden:

«Det er avgjørende at næringen sikrer både tilstrekkelig volum og høy kvalitet gjennom hele sesongen. Markedet er der, etterspørselen er til stede – nå handler det om å levere.»

Et løft for norsk sjømateksport

Sjømatrådet mener satsingen på sei ikke bare vil styrke produktet, men også bidra til å styrke norsk sjømateksport i en tid preget av omstilling og endringer i ressursgrunnlaget.

«Sammen med bransjen, og franske dagligvarekjeder, skal vi nå snakke mer om norsk sei til franske kunder – og få dem til å ønske å spise mer av denne fantastiske fisken fra nord», avslutter Sigrid Philippart.

Artikkelen er tidligere publisert i Kyst og Fjord.