Sjømattanker, Sjømatrådets blogg

RSS

Kategorier

Publiseringsdato

Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

november, 2012

oktober, 2012

Våre retningslinjer for sosiale medier

I februar 2010 lagde vi våre første retningslinjer for hvordan vi som ansatte og merkevare skal bruke, og oppføre oss, i sosiale medier. Vi lagde et dokument som beskrev både hvorfor, hvordan og hva vi som selskap og merkevare skulle gjøre i sosiale medier.
Markedsføring
Facebook

Stormvarsel fra USA

Ser at det er mye fokus på orkanen «Sandy» i mediene i Norge og her kommer en liten statusrapport fra oss som befinner oss i området. Foreløpig er det ikke så ille her vi bor. Mye regn og vind i kastene, men det er forventet at det vil ta seg opp utover dagen. Skolen er stengt, folk oppfordres til å holde seg hjemme og butikkene er utsolgt for vann, lommelykter, batterier og mye annet.
USA
Fjord

La cena è servita

Italia – en av verdens mest innflytelsesrike matnasjoner er nå også et av de raskt voksende markedene for norsk laks. Etter to dager i vakre Milano med planer for markedsføring av norsk laks i Italia på agendaen sitter jeg nå på flyet tilbake til Norge full av energi og med stor tro på en betydelig vekst de neste årene. Hvorfor har jeg denne troen?
Markedsføring, Laks, Italia
Sushi

Hold brillan!

Som ung lokalavisjournalist hadde jeg en redaktør som gjerne kom inn døra med armene over hodet mens han hoiet: «Bakkevoll, du må ta notater mens jeg snakker!». Et av mine favorittuttrykk, «Hold brillan», betyr omtrent det samme: Det du nå skal få høre, er både spennende og viktig, men så stort at du knapt tror det!
Markedsføring
Fjord

Fiske-Merete – deres dame i Italia!

"Velkommen, jeg er deres dame her i Italia – sjømatnæringens egen representant som jobber bare for dere."
Markedsføring, Laks, Italia, Merkeordninger
Merete ved kjøledisk.

Omdømmet bygges hver eneste dag

Omdømme er ikke noe du får, men noe du har. Slik har både du, jeg, bedriften vi jobber i og produktene vi omgir oss med et omdømme. For de som jobber med norsk sjømat er omdømmet til produktene fra havet avgjørende. Vi jobber for å styrke det og opplever tidvis at noen jobber for å rive det ned.
Markedsføring, Laks, Omdømme
Mottak

Konjunkturbarometer Portugal

Så snart vi skrur på radio og TV og blar gjennom avisene om morgenen, overstrømmes vi av nyheter om den meget kritiske situasjonen som portugiserne nå er kommet i. At folket er hardt prøvd i den økonomiske krisen, synes ikke å være nok. Omtrent alt som kan gå galt, går galt, selv moder natur stritter mot: Dette året er det  historisk tørke, skogbranner og fall i jordbruksproduksjonen. Attpåtil har sardinfisket, som utgjør 70 prosent av det totale portugisiske fisket, slått feil og falt med 50 prosent.
Portugal
Avisartikkel

En matrevolusjon

I de viktigste markedene øker hjemmekonsumet av fersk norsk laks med fantastiske 30 til 60 prosent årlig. Det er ikke bare en økning, det er en matrevolusjon. Hvorfor bestemmer daglig 13 millioner mennesker seg for å bruke laks fra Norge når de vil feire livet med et ekstra godt måltid?
Markedsføring, Laks
Laks Tataki

Knockout by nature

Jeg hadde nylig med meg et knippe amerikanske bloggere, ernæringseksperter og kokker til Norge, for å fortelle om norsk laks og vise det unike norske opphavet. Budskapet mitt var tydelig: Norsk laks fra det kalde, klare vannet er et sunt, trygt og godt produkt. Og denne gangen gjorde naturen jobben min ganske enkel – og ganske enkelt frydefull.
Markedsføring, USA, Omdømme
Lyngsalpene

Konferansekvitter

«Makrellkrigen kan nærme seg slutten» skrev nettstedet E24, mens en leder i Sunnmørsposten hadde tittelen «Spelet om makrellen«. Sjelden har Sjømatrådets konferanse Pelagiske dager hatt et så spennende bakteppe som disse overskriftene illustrerer. Ikke uventet ble det stor oppslutning på konferansen i Bergen.
Markedsføring, Kampanje, Makrell
Twitter

Ta kontakt eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Trude Bessesen

Senior kommunikasjonsrådgiver

    Trude Bessesen
    Norges sjømatråd