Seafex-messen i Dubai er det store høydepunktet for norske eksportører som ønsker å finne kunder i regionen. Årets messe har vært en stor suksess, sett med norske øyne.

Seafex-messen er den største handelsmessen innenfor sjømatindustri i Midtøsten og Afrika, og finner sted 7. til 9. november. Norges sjømatråd har for andre året på rad organisert en sjømatmottakelse og fellesstand for norske eksportører på messen. Standen holder en felles norsk profil, og er en møteplass mellom norske eksportører og relevante kunder fra hele verden.

- Det har vært to spennende dager. I morgen er vi på plass igjen og klare for siste innspurt. Jeg tror vi trygt kan si at vi har hatt den mest populære standen, og vi har hatt besøk fra alle verdenshjørner! Dette er et klart tegn på at etterspørsel etter norsk sjømat er sterk i regionen og jeg gleder meg til å gripe videre fatt på den viktige jobben vi skal gjøre sammen med norske eksportører i De forente arabiske emirater, sier landansvarlig for emiratene, Maria Kivijärvi Heggen.

- Deltakelse på messen er en aktivitet under Sjømatrådets satsning på Nye markeder. Dette er en satsning som ble startet i 2014, og angår markeder der Sjømatrådet tidligere ikke har investert på vegne av fellesskapet, sier lederen for Nye markeder i Norges sjømatråd, Ingelill Jacobsen.

Nye markeder deles inn i to kategorier: norske produkter i nye markeder og norske produkter, nye for etablerte markeder. Etter at Sjømatrådet gjennomførte en potensialeanalyse for Midtøsten ble De forente arabiske emirater besluttet å være et av markedene Sjømatrådet i første omgang jobber videre med under satsningen norske produkter i nye markeder.

- Arbeidet med å åpne og utvikle nye markeder er et langsiktig arbeid. Ved å delta på denne messen tar Sjømatrådet, sammen med næringa, et steg i riktig retning, sier Kivijärvi Heggen.