Bare lutefiskmiddagen gjenstår av årets torskefiskkonferanse. Trehundre og nitti påmeldte har deltatt på årets torskefiskkonferanse, som ble innledet av Sjømatrådets nye administrerende direktør Renate Larsen.

Larsen benyttet anledningen til å presentere seg selv og sin bakgrunn fra sjømatnæringen. Fra hun som småjente satt i egnerstampen via sjømatrelaterte oppgaver i løpet av studiene ved Handelshøyskolen i Bergen, til en stupbratt læringskurve i et konkursrammet sjømatselskap og den lange og målrettede veien til suksess for Lerøy Aurora.

Hun lovet videre en endringsreise også for Sjømatrådet.

- Jeg har som mål at Sjømatrådet skal gå i takt med torskefisknæringen fremover og at vi sammen skal se på muligheter for at torskefisk skal ha samme positive verdiutvikling som laksen har hatt over tid, avsluttet Larsen i sin innledning på årets Torskefiskkonferanse. 

Marine Student Bootcamp

Vinnerbidraget fra Marine Student Bootcamp 2016 ble også kåret på Torskefiskkonferansen. Sett Sjøbein hadde invitert tjue utvalgte studenter som i fem grupper jobbet med en oppgave, hvordan øke konsumet av hvitfisk hos unge?

-1 av 10 norske ungdommer spiser nok torsk. Vi må relansere den norske torsken til norsk ungdom, sa Marius Strand på vegne av vinnerne av Marine Student Bootcamp under Torskefiskkonferansen 2016. I vinnerbidraget foreslo de å nå ut til ungdommen gjennom et trendy utsalg i hovedstaden, en informasjonskanal som forteller om produkt og bærekraft, samt en produktserie for torsk som slår an hos de unge.

- Marginene er i adjektivene

David Hughes innledet sitt innlegg ved å sette konsumenten på kartet i proteinmarkedet. Førti prosent av måltidene i UK inntas alene. Betalingsvillighet for ferdigkomponerte retter er høy. Dette har implikasjoner for matindustrien. Forpakninger tilpasses singelhusholdninger, prisbildet tilpasses ulik størrelse på husholdninger, flere indikatorer spiller inn i kjøpsbeslutningene og valgmulighetene er mange.

- Marginene ligger i adjektivene. Mat med en historie selger og etter besøk i min lokale butikk i Wimbledon i London og et kort besøk i norsk dagligvare ser jeg at dere har en vei å gå. Jobb hardt med å finne adjektivene og hvor betalingsviljen er og kapitaliser på det, sa britiske matprater David Hughes til torskefiskforsamlingen. Avslutningsvis påpekte Hughes at man aldri må undervurdere hva konsumentene setter pris på og hva de er villige til å betale for et produkt.

Programmet og presentasjonene fra konferansen finner du her.