For å få tyskere til å spise mer sjømat må den være like enkel å få tak i som å bruke. Det kommer fram i Norges sjømatråds omfattende sjømatstudie om tyskeres innkjøps- og matvaner.

Sentrale funn fra Sjømatrådets studie ble nylig presentert i Hamburg av fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen og fiskeriminister Elisabeth Aspaker.

Sjømatstudien er den største studien som er gjort i Tyskland om innkjøps- og konsumvaner det siste tiåret. Studien bygger på innsikt fra Seafood Consumer Insight (SCI), TNS Gallup, Euromonutir, Gfk husholdningspanel og Ipsos. En slik studie er viktig for å kunne gi sjømatnæringen unik innsikt om markedet og konsumentene i Tyskland.

Må være anvendelig og tilgjengelig

En sentral innsikt fra studien er at produktene må være anvendelige og tilgjengelige i en travel hverdag. Åtte av ti tyske forbrukere i har kjøpt fersk fisk på en lavpriskjede det siste året, og over halvparten sier at de spiser mer fersk fisk, i hovedsak laks. Dette fordi produktet er enkelt og beleilig å få tak i.

– I det øyeblikket fersk fisk ligger delikat pakket i den størrelsen konsumenten vil ha, så vil forbrukerne kjøpe og spise mer fersk fisk, slår fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen fast.

– Vi kan si dette fordi to tredjedeler av tyskerne kjøper frossenfisk. Hovedgrunnen til dette er at produktet er tilgjengelig og enkelt å tilberede. Med fiskepinner kan du ikke feile!

Ønsket er selvfølgelig at flere tyskere skal spise mer fisk. For å få til dette må det være enkelt å lykkes med fisk på menyen, mener Pettersen:

– Hvis vi spør konsumentene hva som skal til for at de skal kjøpe mer fisk, svarer de at det må være enkelt og greit å tilberede. Da må også produktene som blir tilbudt svare til forbrukernes ønsker.

Kjernemålgruppen spiser mindre fisk

Før studien gikk i gang var inntrykket at unge tyskere var de som spiste minst fisk. I løpet av studien kom det frem at dette var helt feil.

– Studien viste at de som spiser minst fisk er kjernemålgruppen vår, barnefamilier. Mye av dette skyldes at hele familien skal synes at det de spiser smaker greit, og at fisk ikke er fast på handlelisten. Dersom de serverer barna fisk, blir det oftest fiskepinner, fordi det er enkelt og smaker godt, forteller fiskeriutsending til Tyskland, Kristin Pettersen.

Pettersen mener at dersom barnefamilier etterspør enkle produkter, er det dette som bør møte de i disken på butikken.

– Hvis barna har lyst på fiskepinner blir det enklere for foreldrene å servere dette dersom det ligger klart i ferskvaredisken. Da bør de tilbys fiskepinner av både torsk og laks, alt etter smak og behag.

Havets sølv minker i popularitet

Tyskere spiser stadig mindre sild. Gjennom arbeidet med sjømatstudien kom det frem at 22 prosent av tyskerne spiser mindre sild enn før.

– Det vi hadde forventet var at de yngste spiste mindre sild, men det viste seg at konsumet i alle aldersgruppene er gått tilbake med 22 prosent. Samtidig ser vi at andelen av de som sier de ikke spiser sild i det hele tatt, er på 40 prosent blant de yngre, fortsetter Pettersen.

I følge funnene fra sjømatstudien viser det seg at tyskere spiser mindre sild fordi det finnes lignende fiskeprodukter som smaker bedre, og at anledningene for å spise sild er borte. Til sammen konsumerte hver tysker 400 gram mindre sild i 2014 enn i 2013.